Landelijke campagne 'Hoe leuk zijn Marokkanen?'

Hoe leuk zijn Marokkanen? Verschillende gemeenten willen eens op een positieve manier iets doen aan de beeldvorming over Marokkanen. Daarom doen zij mee aan de landelijke campagne, die maandag 4 november in Den Haag begint.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het communicatiebureau Attacom in Tilburg nam het initiatief, dat werd ondersteund door het ministerie van Justitie. De deelnemende gemeentes brengen een boek uit met daarin ruim tien interviews met lokale, jonge Marokkanen. Zo vertelt een meisje over haar afstuderen en een jongen dat hij op het verkeerde pad is geweest, maar daaruit is gekomen.

Den Haag vult de campagne verder in met posters in trams en bussen. Zo kan op zo'n affiche onder andere een Marokkaan staan die achter een bord eten zit. Op de poster staat de tekst: ‘Ik houd ook van boerenkool, maar dan met lamsvlees’.

Attacom heeft 42 steden benaderd; de 25 grootste gemeenten en 17 steden met relatief veel Marokkanen. De steden beslissen of ze deelnemen. Hoeveel er meedoen, is het bureau niet bekend.

Lokaal vullen de gemeenten samen met organisaties de campagne verder in. Attacom denkt aan discussies tussen allochtone en autochtone bewoners en gesprekken tussen jonge Marokkanen en winkeliers en bewonersverenigingen.

‘Het is de bedoeling Marokkanen van de positieve kant te laten zien. Nu komen ze vaak negatief in het nieuws’, aldus een woordvoerder van het communicatiebureau. ‘De eenzijdige benadering belemmert een goede integratie.’ Attacom hoopt met de campagne Marokkaanse jongeren bovendien een positief referentiekader te verschaffen, waaraan zij zich kunnen spiegelen.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie