Late night talkshowstrijd: Op1 stabiliseert, kijker Jinek veroudert

MAGNA's Sanne Lubbers haalt na 2 maanden Jinek (RTL4) en Op1 (NPO1) het net op.

De talkshowstrijd: er is de afgelopen weken al veel over gesproken en geschreven en het is dan ook tijd om het net weer op te halen met twee maanden aan data. De eerste weken van januari zagen er voor Jinek nog redelijk rooskleurig uit. Ze won het weliswaar niet van Op1, maar RTL moet erg blij geweest zijn met de verdubbeling in kijkers ten opzichte van Twan Huys en Beau. Maar haalt zij hiermee de juiste kijkers binnen? Op1 schommelde de eerste weken behoorlijk in de kijkcijfers. Is er na circa 40 uitzendingen dan eindelijk een echte winnaar te benoemen?

Advertentie
advertisement

Kijkcijfer-battle

De late avond blijft een interessant tijdslot om te analyseren, zeker als het gaat om een echte kijkcijfer battle. De NPO zat in 2019 op rozen, met mooie cijfers voor de late night shows van Jinek en Pauw. RTL Late Night met Twan Huys en Beau konden deze strijd niet aan. Toen bleek dat Jinek overstapte naar RTL4 en Pauw ook zijn microfoon in de wilgen hing, stond alles weer even op scherp.

1

2019 eindigde met een klapper voor Pauw en Jinek startte 2020 nog veelbelovender. Op1 begon de eerste uitzenddag met ruim 1.1 miljoen kijkers. Boven het gemiddelde van Pauw, maar het programma heeft dat aantal kijkers daarna niet meer behaald.

Jinek versus Op1

De eerste dagen en weken was het stuivertje wisselen voor Jinek en Op1 en die strijd lijkt nog niet gestreden. Waar het gemiddelde aantal kijkers van Jinek op 809.000 staat, trekt OP1 gemiddeld 792.000 kijkers per uitzending. De vrijdagen zijn steevast voor Jinek, maar met de steeds minder bekeken lead-in van The Voice (vanaf deze week The Voice Kids) wordt het aantal keer dat ze de miljoenen kijkers haalt steeds schaarser. Beide programma’s lijken langzamerhand minder kijkers te trekken en voor Jinek daalt deze lijn zelfs iets harder dan voor Op1.

2

Op1 stabiliseert

De late night talkshow van de NPO wordt dagelijks gepresenteerd door een ander duo. Met een TV-publiek dat van vaste patronen houdt was dit tegenover het instituut Jinek een risico, waarbij de verwachtingen niet altijd even positief waren. Hoewel de laatste keer dat Op1 een miljoenenpubliek bereikte alweer van dik een maand geleden dateert, lijkt het aantal kijkers wel te stabiliseren.

Op1 trekt dagelijks tussen de 650.000 en 900.000 kijkers, waarbij de maandag steevast het hoogst aantal kijkers trekt. Het duo Erik Dijkstra en Willemijn Veenhoven weet elke maandag zo’n 900.000 kijkers te trekken, terwijl Giovanca Ostiana en Tijs van den Brink op dinsdag en Hugo Logtenberg en Sophie Hilbrand op vrijdag met 717.000 kijkers het minst goed scoren.

3

RTL veroudert

Het profiel van de Op1-kijker is vergelijkbaar met dat van de voorgaande late night shows van de NPO. Als we kijken naar het profiel van Jinek op 4, dan zien we dat zij met haar programma de late avond van RTL juist veroudert. Dat kan natuurlijk liggen aan de oudere NPO-kijker die met haar mee is verhuist, maar RTL ziet het profiel van de late avond programmering al langere tijd verder verouderen.

4

Waar het profiel van Huys nog voor 60 procent uit 50-plussers bestond, trok Beau dit al omhoog naar 64 procent. Jinek trekt nog meer 50-plussers aan, want haar programma tikt bijna een aandeel van 70 procent 50-plussers aan.

Ja, natuurlijk zien we de kijktijd bij jongeren overall al wat harder dalen, maar nog steeds kun je de vraag stellen of dit profiel van Jinek voor RTL wel het gewenste profiel is in dit tijdvak?

Sanne Lubbers is AV Director MAGNA

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie