Leeuwarden, Meppel, Groningen – doe wat New York doet

NDC, laat je niet overnemen door de grote mediabedrijven. Don’t join them, beat them!

De Leeuwarder Courant, een van de titels van NDC
ANP, Catrinus van der Veen

If you can’t beat them, join them. Dat moet het motto zijn geweest dat door het hoofd spookte van mediacolumnist Ben Smith toen hij onlangs zijn contract bij The New York Times ondertekende.

Smith, hiervoor acht jaar hoofdredacteur van BuzzFeed News, richtte in zijn eerste bijdrage zijn pijlen op zijn kakelverse werkgever. Want die is in korte tijd uitgegroeid tot een contentplatformschransend mediaconglomeraat – en Smith maakt zich zorgen dat de Times zo langzamerhand geen concurrentie meer duldt.

Smith rekent voor dat de New York Times inmiddels meer digitale abonnees heeft dan de The Wall Street Journal, The Washington Post en 250 regionale, Amerikaanse (Gannett) kranten bij elkaar én journalistiek talent heeft weggesnoept bij titels als Gawker, Recode, Quartz en Politico.

Hij laat onder anderen Jim VandeHei aan het woord, oprichter van de onafhankelijke, challenger-nieuwssite Axios. Die ziet het voor zichzelf en andere kleine spelers somber in: ‘De Times zal groeien en de niche zal nog meer niche worden, totdat er niks anders meer overblijft dan de Times.’

Advertentie
advertisement

Consolidatiekoorts

Natuurlijk liggen de oplageschalen bij ons een factortje of wat lager. Alhier zou een krant als Trouw in zijn handjes knijpen met het aantal abonnees dat alleen al de Poughkeepsie Journal erop nahoudt.

Maar de problematiek is dezelfde nu de consolidatiekoorts om zich heen grijpt als een corona-virus. Sinds hun recente overname-acties bezitten DPG Media en Mediahuis in Nederland samen meer dan 85% van de printmarkt. 

Ondertussen is NDC Media, uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad, naarstig op zoek naar geld. Als de Noordelijke Dagblad Combinatie niet binnen twee jaar kan aantonen zelfstandig verder te kunnen, zegt directeur Pier Baarsma de boel te gaan verkopen.

En zo ligt het voor de hand dat bestaande samenwerkingspartner DPG Media zal toeslaan zodra de overname van Sanoma is afgerond – ofwel kan Mediahuis, dat de data van nieuwsconsumerend Noord-Holland al bezit, er met de buit vandoor gaan.

Charmeoffensief

Tegen de NDC’ers, zou ik willen zeggen: don’t join them, beat them. Leeuwarden, Groningen, Meppel: doe wat New York doet en stoot af wat je verzwakt, lijf in wat je versterkt.

Laat een charmeoffensief los op de trotse noorderlingen en transformeer ze van loyale dagbladlezers collectief in digi-abonnees die een onmisbare weekendeditie met pronkmagazine op de koop toe krijgen.

Intensiveer de samenwerking met RTV Noord en Drenthe en herpositioneer jezelf als omnichannel-mediabedrijf dat het Noorden het best weet te beschrijven, verfilmen en beluisteren.

Op dit moment is er één gebied in Nederland waar succesvol een beroep kan worden gedaan op het belang van onafhankelijkheid en het zorgen voor dat wat ertoe doet, en dat is in het Noorden.

Reacties:

Eric Shriber
Mooi betoog. Ik zeg ook doen
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jacques Peters
**Vergeet de lokale adverteerders niet**
Help ze hun doelgroep te bereiken met de juiste boodschap.
Help die adverteerder met z'n communicatie- en marketingplan, houd 'm aan boord.
Dan heb je ook zijn euro in jouw portemonnee.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie