Premium

Linda is 20 jaar en verandert van koers: ‘We willen de solidariteit onder vrouwen versterken’

Mobiel wordt uitgangspunt van het merk, de redactionele formule wordt aangescherpt. Thema van de jubileumcampagne: 'Elke keuze is goed.'

Linda de Mol en Karin Swerink

Het jubilerende Linda scherpt de redactionele formule aan, mobiel wordt voortaan de dominante factor en het merk gaat in deze tijd van verharding meer inzetten op het versterken van solidariteit onder vrouwen. Algemeen hoofdredacteur Karin Swerink: ‘We hebben meer empathie, zachtheid en harmonie nodig.’

Door verharding en polarisatie in de maatschappij willen jullie meer inzetten op het versterken van solidariteit onder vrouwen.

‘Dat klopt, wij denken dat dit nodig is nu. Uit onderzoek dat we hebben laten doen, blijkt dat 89 procent van de vrouwen tussen 25-55 jaar vindt dat de maatschappij over de afgelopen vijf jaar harder is geworden. 48 Procent van de vrouwen vindt van zichzelf dat ze zich wel eens te hard opstellen naar anderen. Dus er is werk aan de winkel.’

Swerink verwijst naar de editorial van Linda de Mol in het jubileumnummer: “Als magazine dat altijd graag het voortouw nam, zijn het verwarrende tijden. We willen er zijn voor álle vrouwen. Maar dat kan alleen maar als we respect blijven hebben voor elkaars meningen en levenskeuzes, als we er als vrouwen nou eindelijk eens voor gaan kiezen solidair met elkaar te zijn in plaats van elkaar te veroordelen en zo keihard af te vallen. Als wij als vrouwen solidariteit met elkaar serieus zouden omarmen, zouden we the world pas echt runnen. En voor die female support hoeven we het helemaal niet met elkaar eens te zijn, kritiek uiten mag altijd – als het maar niet kwetst.  Maar de ongeschreven regel zou moeten zijn dat wij vrouwen elkaar steunen, helpen en nooit in het openbaar afvallen. Onze vernieuwde koers na 20 jaar is dat we met de verhalen in LINDA. je wereld groter willen blijven maken, maar de afstand tot elkaar juist kleiner. En onze nieuwe lijfspreuk luidt: elke keuze is goed want de norm, die bepaal je zelf.

Hoe pas je dit toe?

Dat doen we dus door op al onze kanalen te laten zien waar verschillende mensen met verschillende leefstijlen voor staan, welke keuzes zij maken, wat hun voorkeuren zijn, welke invalshoeken ze kiezen. Het is belangrijk om een divers beeld uiteen te zetten en lezers te laten zien dat er meer is dan dat wat je al kent. En dat doen we altijd met respect.’

Je merkt gewoon dat de tijden zijn veranderd en daarmee ook de rol van een magazine
De redactionele koers wordt aangescherpt. Kun je daar wat voorbeelden van geven?

‘Zeker. Met een jubileumjaar op komst ga je automatisch ook nadenken over de volgende twintig jaar Linda. We leven in een tijd waarin vrouwelijke waarden belangrijker zijn dan ooit. We hebben meer empathie, zachtheid en harmonie nodig. Redactioneel, zowel online, op social als in print toetsen we alles aan onze lijfspreuk: Elke keuze is goed. We hoeven elkaar niet altijd te begrijpen, als we maar respect voor de ander blijven opbrengen.’

De redactie dat bijvoorbeeld doen met de thema’s van het magazine. ‘Zo willen we een editie maken over “Bemoei je met je eigen kind”, “Verslavingen” en “Dop je eigen boontjes”. Maar het kan ook kleiner door een HI-verhaal op LINDA.nl, een online videoserie of een galerij in het blad met verschillende onbekende mensen. Er staat voor een komende editie zo’n galerij op de planning waarin we mensen spreken die liever de feestdagen vieren met hun kat dan met familie.’

Is er een groot verschil tussen de 'LINDA-vrouw' van 20 jaar geleden en nu?

‘De tijd is veranderd en dat verandert ook de vrouw. Ze heeft misschien andere interesses, kijkt anders naar dingen en juist daarom is het belangrijk om als mediamerk met de juiste nuance op dat tijdsgevoel te gaan zitten. Je wil ook als merk meebewegen in die steeds veranderende maatschappij.’

Linda2003en2023
De eerste Linda. uit 2003 en het jubileumnummer
Het printmagazine heeft het afgelopen jaar last gehad van het feit dat Linda de Mol zelf even niet op de cover stond. De oplage loopt ook terug volgens de laatste NOM-cijfers. Hoe staat het er nu voor?

Na jaren een stabiele oplage te hebben gehad, terwijl de printmarkt al daalde, daalt de oplage nu inderdaad ook bij ons. Maar nog steeds zijn we de grootste vrouwenglossy in Nederland. Het teruglopen van de oplage had overigens niet alleen met de afwezigheid van Linda de Mol te maken, want zij stond daarvoor ook een aantal keren niet op de cover. Corona en de inflatie hebben daar zeker een rol in gespeeld.’

Hoe belangrijk is print nog?

‘De huidige totaal verspreide oplage van Linda.magazine is: 157.215 (NOM; Q2 2022 t/m Q1 2023). Daar zijn we in deze tijd harstikke tevreden mee. Je merkt gewoon dat de tijden zijn veranderd en daarmee ook de rol van een magazine. Er is tegenwoordig zoveel, podcasts, TikTok, Instagram, noem maar op. Om onder de aandacht van de lezer te komen moet je écht met iets komen dat iets toevoegt aan hun levens. We blijven onszelf dus steeds opnieuw uitvinden en blijven doen waar we goed in zijn: mooie content maken, zowel online, op social als in print.’

De focus op online en mobiel wordt dus sterker. Het wordt zelfs 'mobile first'.

Onze doelgroep consumeert content vooral via de mobiele telefoon. Of dat nu om tekst, audio of video gaat. We spelen daar graag op in door nog meer hoogkwalitatieve en relevante Linda. content te bieden die je, wanneer en waar je maar wil, kunt lezen, luisteren en kijken.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie