De enige vermelding op de shortlist van Mobile werd verzilverd. De gezamenlijke inzending van Yune en XS2Theworld voor NS werd bekroond met een Zilveren Leeuw. In de categorie Media werden twee van de vijf shortlistvermeldingen omgezet in een award. In de categorie werd naast het net gevist. De enige shortlistvermelding (Domino’s Safe Sound van Indie) werd niet bekroond. In de categorie Creative Effectiveness kwamen geen Nederlandse cases op de longlist voor.
Mobile:
Zilver: The 360º NS Royal Waiting Rooms – Yune/XS2Theworld (Interface & Navigation)
Media:
Zilver: I have already died (ALS Foundation) – Publicis (Charities, Public Health & Safety, Public Awareness Messages
Brons: Save an Orchestra (Metropole Orkest) – Euro RSCG Amsterdam (Best Use of Branded Content & Sponsorship)
Mobile
De categorie Mobile is dit jaar toegevoegd aan de nu in totaal 16 categorieën. Er werden 965 cases ingestuurd, waarvan er 99 de shortlist haalde. 54 inzendingen werden bekroond. Mobile juryvoorzitter Tom Eslinger, merkte op dat ondanks de enorme hoeveelheid aan mobiele activiteit er nog een mer a boire aan kansen en mogelijkheden open ligt. Een ander jurylid haastte zich om te zeggen – zoals dat de laatste jaren in Cannes te doen gebruikelijk is – dat de techniek nooit leidend kan zijn in een campagne. ‘Het gaat om het idee.’ Het idee dat tot een bekroning met een Grand Prix leidde is daar inderdaad een schoolvoorbeeld van. Google vroeg om de makers van de beroemde reclamefilm voor Coca-Cola ‘Hilltop’ (I’d like to buy the world a Coke) een nieuwe campagne te maken voor het limonademerk, met behulp van Google Maps. Dat mondde uit in een campagne waarbij mensen elkaar in de hele wereld een blikje cola konden geven met behulp van een mobiele app. De ‘reis’ van het blikje cola, dat uit speciale vending machines kwam, werd gevisualiseerd in een op Google Maps gebaseerde animatie. De ontvanger van het cadeautje kreeg de kans om een bedankje in te spreken: ‘Dit is het lekkerste blikje cola dat ik ooit heb gehad in mijn hele leven!’
De Nederlandse bekroning is voor de applicatie die Yune heeft ontwikkeld voor de NS. Die heeft in Nederland drie – besloten - koninklijke wachtkamers: Den Haag, Baarn en Amsterdam. Met de app worden de wachtkamers 360 graden ‘ontsloten’ op mobiel en iPad.
Media
De tijdsdruk waar de Media jury dit jaar mee te maken had, was fors. Zo fors dat het de kwaliteit van het juryproces niet ten goede kwam. Dat zeggen meerdere juryleden. Voorzitter Mainardo de Nardis – in antwoord op een vraag uit de perszaal – verwoordde het eufemistisch en dat is veelzeggend: ‘Het had iets meer tijd mogen zijn.’ De jury zat zes dagen binnen. Soms 17 uur lang. Meer dan 3200 cases moesten worden beoordeeld. De gebruikelijke mooie woorden van de juryvoorzitter waren samen te vatten met de sleutelbegrippen ‘authenticiteit’ en ‘ideeën die het verschil maken’.
De Grand Prix ging ook in deze categorie naar een Google campagne, nu voor Google Voice Search. In essentie was het een buitenreclamecampagne, maar dan wel op z’n Googles. Zo’n 1500 verschillende posters werden geprint, met unieke afbeeldingen. Namelijk fonetisch gespelde teksten die slaan op de plek waar de bewuste poster hangt. Zo hing ‘ley-tist skorhz’ (latest scores) bij het stadion van Chelsea.
Voor Publicis was de Zilveren Media Leeuw de tweede voor de campagne voor Stichting ALS. De eerste was een Gouden Leeuw in de categorie Direct. De twee vermeldingen op de Promo & Activations shortlist leidden niet tot een bekroning.
Outdoor
De Outdoor jury bekroonde twee campagnes met een Grand Prix. De ‘traditionele’ (poster) Grand Prix ging naar Ogilvy Shanghai voor #cokehands">#cokehands van Coca-Cola. Het beeldmerk van Coca-Cola werd in het artwork veranderd in twee naar elkaar reikende handen. ‘Effective in it’s simplicity’, oordeelde juryvoorzitter Sheung Yan Lo.
De Grand Prix voor meer modern gebruik van het medium outdoor (ambient) ging naar Jung von Matt voor The Invisible Drive voor Mercedes Benz B-Class F-Cell. Dat is een electrisch aangedreven auto, (dus) met nul uitstoot. Dat zou je onzichtbaar kunnen noemen. De auto werd bekleed met matten voorzien van Led-technologie, waardoor de auto opging in de omgeving. Dat leverde weliswaar niet direct een groot bereik op, maar de aandacht die de campagne in de media (ook social) kreeg, des te groter.
Creative Effectiveness
De jury Creative Effectiveness was – net als vorig jaar – streng. Zes inzendingen werden bekroond met een Creative Effectiveness Lion. De Grand Prix ging naar de Axe ‘Excite’, Returning to Univeral Thruths to Create Global Hits, beter bekend als Axe Angels, van BBH London. Juryvoorzitter David Jones (Havas) zei er het volgende over: ‘Je wil deze campagne keer op keer bekijken. Deze jury bestaat uit wereldwijde topmensen die weten hoe knap het is om een campagne in 100 landen tot een succes te maken. Axe laat zien dat global werk effectief kan zijn.’
Martin Weigel van Wieden+Kennedy Amsterdam noemde een groot deel van de inzenders ‘lui’. ‘Ik denk dat het inzenden in deze categorie wordt onderschat. Je moet echt met overtuigende cijfers komen en aantonen dat de creatieve campagne het verschil maakte.’
Alleen werk dat de shortlist haalde tijdens vorige edities van het Cannes Lions Festival kan worden ingestuurd voor deze categorie. De Creative Effectiveness Lions gingen verder naar: Chrysler Born of Fire van Wieden+Kennedy Portland, Watermark van Leo Burnett Sidney voor Diageo, Breathe Happy van Grey New York, Germany’s biggest search for children van Kempertrautmann voor Initiative Vermisste Kinder, You’re not you when you’re hungry Global Case Study van AMV BBDO London voor Mars.
De Grand Prix in de categorie Creative Effectiveness:
> Alles over de Cannes Lions op onze speciale Cannes Lions eventpagina.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu