Overslaan en naar de inhoud gaan

Commissariaat voor de Media uit zorgen over invloed sociale media

Volgens CvdM gaat het toenemende gebruik van sociale media en streamingdiensten ten koste van het gebruik van het Nederlandse media-aanbod.
Amma Asante
Amma Asante is voorzitter van het Commissariaat van de Media
Amma Asante
Amma Asante is voorzitter van het Commissariaat van de Media

Bron: ANP

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) noemt het toenemende gebruik van sociale media en streamingdiensten 'een zorgelijke ontwikkeling', omdat het ten koste zou gaan van het gebruik van Nederlands media-aanbod. Dat concludeert het CvdM in de Mediamonitor 2024, die maandag is verschenen.

related partner content for mobile comes here

Het CvdM noemt deze ontwikkeling in het rapport zorgelijk, 'omdat Nederlandse televisiezenders niet alleen burgers informeren, maar ook een verbindende rol spelen in de samenleving'. 'Streamingdiensten kunnen deze functies niet overnemen, omdat zij geen nieuws en actualiteiten aanbieden en slechts beperkt Nederlands aanbod hebben. De informerende rol van media kan in de toekomst deels worden opgevangen door sociale media, maar alleen als betrouwbare journalistiek beter zichtbaar en vindbaar wordt. Dit vraagt om gerichte actie van zowel wetgevers als mediabedrijven.'

Sleutelrol

'Ons medialandschap verandert in hoog tempo en wordt steeds internationaler. Het is cruciaal dat betrouwbare en relevante informatie voor iedereen zichtbaar en toegankelijk blijft', aldus Amma Asante, voorzitter van het CvdM. 'Europese regelgeving speelt een sleutelrol bij het beter zichtbaar maken van het Nederlands media-aanbod en het creëren van een mediaomgeving die aansluit bij de behoeften van gebruikers.'

Daarom pleit het CvdM voor Europese wet- en regelgeving om belangrijke informatie prominent zichtbaar en goed vindbaar te maken. Het CvdM roept mediabedrijven op om de informerende rol van media te behouden door betrouwbare journalistiek beter vindbaar te maken.

De Mediamonitor volgt jaarlijks de ontwikkelingen in de Nederlandse mediasector. Een jaar geleden uitte het CvdM de zorg dat Nederlandse jongeren onvoldoende in aanraking komen met kwaliteitsnieuws en professionele journalistiek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in