Joop van den Ende roept opnieuw in paginagrote krantenadvertenties op tot bescherming van de Nederlandse media. Hij pleit daarin voor het behoud van het omroepbestel en stelt dat commerciële zenders eveneens meer slagkracht verdienen.
Het is een vervolg op zijn paginagrote advertentie in februari dit jaar waarin hij opriep om 'onze media tegen manipulatie techgiganten' te beschermen. In zijn nieuwe advertentie noemt hij de Verenigde Staten 'een afschrikwekkend voorbeeld van hoe het niet moet'.
Censuur
'In de VS zien we hoe een president mediabedrijven onder druk zet door te dreigen om vergunningen en fusiedeals te blokkeren. Het gevolg: censuur', zegt de 83-jarige producent en mediamagnaat, die daarbij een vergelijking trekt met het verkiezingsprogramma van de PVV.
Van den Ende noemt Nederland gezegend met een meerstemmig omroepbestel, waarin hij ruimte ziet voor reclame-inkomsten, zij het tot een maximum. Net als in zijn vorige advertentie hekelt hij 'politiek getreuzel' waardoor de overname van RTL Nederland door DPG Media zou zijn vertraagd. Verder roept hij Den Haag op 'taal, kunst, cultuur en vrije meningsuiting' te beschermen.
'Stop met populistische kletspraat en werk aan een toekomstvisie waarmee Nederland weerstand kan bieden aan de overmacht van mediabedrijven uit Amerika én China.'
De hele advertentie is hier te lezen.
Bron: ANP.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu