Overslaan en naar de inhoud gaan

Pijper Media staakt drukactiviteiten, magazinetitels 'niet in gevaar'

Groningse uitgever verandert zijn businessmodel: drukkerij verdwijnt helemaal.
Pijper titels
Pijper titels

Het was jarenlang het businessmodel: magazines uitgeven én zelf drukken om de eigen persen te laten draaien. Maar ​​​​Pijper Media stopt nu met het drukken van de eigen titels. Sterker nog: het bedrijf staakt alle drukactiviteiten. Dat meldt het in een persbericht op de eigen site.

De Groningse drukker en uitgever meldde afgelopen week al in een interne e-mail aan het personeel dat door de sterk veranderende marktomstandigheden de kosten voor het zelf drukken van de eigen magazines te hoog worden.

Pijper Media zegt dat het uitgeven van de magazines niet in gevaar komt. Het lijkt er alleszins op dat de uitgever meer ziet in digitalisering. Vorig jaar werd het Groningse WeBlog Media overgenomen. 'Met de sterke merken van Pijper Publishing en WeBlog Media, bouwen wij verder aan de (digitale) toekomst', staat in het persbericht.

'Groeiend in internationaal domein'

Pijper Media meldt: 'Binnen ons 50-jarig bestaan hebben wij continue moeten anticiperen op marktveranderingen om de toekomst te kunnen waarborgen. We groeiden van lithograaf door tot drukker, van drukker tot uitgever en zijn daarin de afgelopen jaren, mede door de overname van WeBlog Media, zeer sterk groeiend in het (internationale) digitale domein.

Door de snel veranderende marktomstandigheden in de drukkerijsector en digitalisering binnen de mediasector, hebben wij als Pijper Media besloten onze drukactiviteiten te beëindigen.

Met deze moeilijke beslissing komt een einde aan onze eigen drukkerij, waar wij als familiebedrijf ooit mee begonnen en welke decennia een vaste pijler is geweest.'

Overname magazines

Juist de magazines waren interessant voor Pijper Media. Daarom nam het bedrijf vanaf 2014 diverse publiekstitels in fases over van Sanoma. Nieuwe Revu, Panorama en Playboy werden in 2014 ingelijfd, Grazia in 2015 en onder meer Marie Claire en Beau Monde in 2016. Ook Elegance behoort tot het portfolio, evenals specialinterestbladen over koken, zeilen en golfen. Het familiebedrijf schoof Annelies Pijper naar voren als editor in chief.

Andere drukkers nemen nu de druk van die magazines over. Dat gebeurt al op korte termijn. De ondernemingsraad heeft ingestemd met het stoppen van van de drukactiviteiten.

Directeur Anton Pijper verwijst desgevraagd naar het persbericht. Daarin staat de niet meteen hoopgevende zin: 'Het printproduct is voor ons merkportfolio een vaste waarde, alleen in het totale verdienmodel van Pijper Media is het van ondergeschikt belang. Ons drukwerkpakket wordt ondergebracht bij andere drukkerijen.'

Voor de vijftien betrokken medewerkers wordt een afvloeiingsregeling getroffen.

 

Nieuwe Revu

Pijper Media heeft de laatste jaren flinke bezuinigingen doorgevoerd op de redacties van de verschillende magazines. Vorig jaar nog werd bekend dat het bedrijf Nieuwe Revu als zelfstandige titel wilde staken en samenvoegen met Panorama. Nieuwe Revu bestaat overigens nog steeds zelfstandig. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in