De filmpjes van Loeki de Leeuw op televisie zijn vandaag aangepast naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de Ster. De Stichting Etherreclame, zoals de volledige naam luidt, werd op 25 augustus 1965 opgericht.
'We gaan het terugzien vandaag', zei directeur Frank Volmer maandag op NPO Radio 2. 'De Loeki-filmpjes bij de televisiereclameblokken zijn aangepast.'
Volmer gaf geen details over de inhoud van de Loeki-filmpjes. De directeur van de Ster stelt dat er in de loop van de decennia veel is veranderd in de Nederlandse reclames. 'Dingen veranderen, je ziet bepaalde humor komen en gaan. De reclames zijn een afspiegeling van wat er in de samenleving gebeurt.'
Om de zestigste verjaardag te vieren deelt de Ster ook op sociale media talloze hoogtepunten uit de afgelopen zestig jaar reclame.
Eerste commercial
Ster werd op 25 augustus 1965 opgericht en heette eerst de Stichting tot Uitzending van Reclame (SUR). Minister Maarten Vrolijk gaf de organisatie de taak om reclame op televisie en radio mogelijk te maken.
Op maandag 2 januari 1967 zond Ster om 18.55 uur het allereerste reclameblok uit op Nederland 1. In minder dan vijf minuten kwamen zeven commercials voorbij van onder andere Cebuco, Kwatta en Jumbo spellen. De openingscommercial van dagbladorganisatie Cebuco sprak direct de kijker aan: ‘Zeven seconden geleden begon de reclame op televisie. U wist het uit uw krant.’ De slogan: ‘De krant kunt u niet missen. Geen dag.’
Bron: ANP/Ster

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu