Overslaan en naar de inhoud gaan

D66 lanceert 'journalistieke' podcast om plan voor 10 nieuwe steden uit te lichten

Podcast is onderdeel van een branded-content-campagne ontwikkeld door Mediahuis NRC. Hij is geproduceerd door Airborne Network.
Het logo van de D66-podcast
Het logo van de D66-podcast

Het plan leverde na de presentatie ervan gemengde reacties op, waarbij de critici praktische bezwaren zien, zoals stikstofuitstoot, een tekort aan bouwvakkers en ellenlange vertragende procedures tegen de aanleg.

De Democraten komen met een opvallend inhoudelijke aanpak voor dit speerpunt en lanceren vandaag een podcastserie waarin de haalbaarheid van dit plan wordt onderzocht en wat het zou betekenen voor woningzoekenden. 

De campagne ‘10 Nieuwe Steden’ is ontwikkeld door het branded-content-team van Mediahuis NRC, in opdracht van D66. Deze campagne omvat onder meer advertenties, native advertising, audio-pre-rolls, de inzet van social media en de podcastserie, die is geproduceerd door Airborne Network.

'Veel redactionele vrijheid'

In de eerste aflevering krijgen cabaretière en documentairemaker Yora Rienstra en podcastmaker Guido van Winden de opdracht van Rob Jetten om zijn plan te onderzoeken. Zij hebben volgens het persbericht daarbij ‘bewust veel redactionele vrijheid’ en volgen hun ‘journalistieke nieuwsgierigheid’.

Uiteraard is er bij een branded-contentpodcast geen sprake van journalistiek. Dat blijkt al wel uit de quote van Rob Jetten over de podcast. Hij vindt het plan voor tien nieuwe steden een kwestie van 'groots durven denken'. 'Sommige mensen denken dat het niet kan, zo’n nieuwe stad. Met het initiatief voor deze podcast gaan we onderzoeken en bewijzen dat het wel kan.'

De uitslag van het onderzoek is al bekend. Het leentjebuur spelen bij de journalistiek technieken is bedoeld om de campagne ‘aantrekkelijk te maken voor een breed publiek’.

Volgens Marvin Jacobs, creative director van Airborne Network, is de grootste uitdaging voor branded content voor een politieke partij om die interessant te maken voor mensen die nog niet op die partij stemmen. ‘Dat kan alleen met veel redactionele vrijheid, waarbij er genoeg ruimte is voor tegenargumenten en feedback op de plannen. Dat bleek goed aan te sluiten bij de ambitie van Rob Jetten, die met veel lef op een toegankelijke manier contact met het publiek maakt.’

Wekelijkse afleveringen

De eerste aflevering verschijnt op maandag 18 augustus 2025, gevolgd door wekelijkse nieuwe afleveringen. De podcast is te beluisteren via de NRC Audio-app en op alle reguliere podcastplatformen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Simon Deurloo

Ik vind er wat van dat 'mijn' krant reclame maakt voor D66.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in