D66 gaat de verkiezingscampagne in met het plan om tien nieuwe steden te bouwen tegen het woningtekort, een van de belangrijkste onderwerpen voor kiezers.
Het plan leverde na de presentatie ervan gemengde reacties op, waarbij de critici praktische bezwaren zien, zoals stikstofuitstoot, een tekort aan bouwvakkers en ellenlange vertragende procedures tegen de aanleg.
De Democraten komen met een opvallend inhoudelijke aanpak voor dit speerpunt en lanceren vandaag een podcastserie waarin de haalbaarheid van dit plan wordt onderzocht en wat het zou betekenen voor woningzoekenden.
De campagne ‘10 Nieuwe Steden’ is ontwikkeld door het branded-content-team van Mediahuis NRC, in opdracht van D66. Deze campagne omvat onder meer advertenties, native advertising, audio-pre-rolls, de inzet van social media en de podcastserie, die is geproduceerd door Airborne Network.
'Veel redactionele vrijheid'
In de eerste aflevering krijgen cabaretière en documentairemaker Yora Rienstra en podcastmaker Guido van Winden de opdracht van Rob Jetten om zijn plan te onderzoeken. Zij hebben volgens het persbericht daarbij ‘bewust veel redactionele vrijheid’ en volgen hun ‘journalistieke nieuwsgierigheid’.
Uiteraard is er bij een branded-contentpodcast geen sprake van journalistiek. Dat blijkt al wel uit de quote van Rob Jetten over de podcast. Hij vindt het plan voor tien nieuwe steden een kwestie van 'groots durven denken'. 'Sommige mensen denken dat het niet kan, zo’n nieuwe stad. Met het initiatief voor deze podcast gaan we onderzoeken en bewijzen dat het wel kan.'
De uitslag van het onderzoek is al bekend. Het leentjebuur spelen bij de journalistiek technieken is bedoeld om de campagne ‘aantrekkelijk te maken voor een breed publiek’.
Volgens Marvin Jacobs, creative director van Airborne Network, is de grootste uitdaging voor branded content voor een politieke partij om die interessant te maken voor mensen die nog niet op die partij stemmen. ‘Dat kan alleen met veel redactionele vrijheid, waarbij er genoeg ruimte is voor tegenargumenten en feedback op de plannen. Dat bleek goed aan te sluiten bij de ambitie van Rob Jetten, die met veel lef op een toegankelijke manier contact met het publiek maakt.’
Wekelijkse afleveringen
De eerste aflevering verschijnt op maandag 18 augustus 2025, gevolgd door wekelijkse nieuwe afleveringen. De podcast is te beluisteren via de NRC Audio-app en op alle reguliere podcastplatformen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuIk vind er wat van dat 'mijn' krant reclame maakt voor D66.