Virale marketing heeft de perceptie van goedkoop. Zeker als je het vergelijkt met het maken en uitzenden van een tv-commercial. 'Maar virale marketing moet waanzinnig en spraakmakend zijn', zegt Igor Beuker, directeur van LaComunidad.
Hij vervolgt: 'Het is tijdrovend, vraagt een gedegen voorbereiding, strategie, ontwikkeling, seeding en tracking. Virale marketing is misschien wel goedkoper, maar ook ontzettend moeilijk. Uit eigen onderzoek blijkt dat ongeveer 50 procent van de virale campagnes de doelstellingen niet haalt.'
Bedrijven beginnen nogal eens met de verkeerde gedachte aan zo’n virale marketingcampagne. 'Sommige organisaties denken met virale marketing goedkoper uit te zijn', zegt Stephan Fellinger, adviseur op het gebied van interactieve marketing en oprichter van Blogo Media. 'Terwijl het uitgangspunt zou moeten zijn dat aandacht krijgen via virale marketing meer waard is dan gekochte aandacht via bijvoorbeeld tv-commercials. Ze vergeten ook nog eens dat een creatieve manier van aandacht genereren veel meer inspanning vergt dan aandacht kopen.'
De groei van virals komt ook doordat de prijs van de campagne vaak lager is dan die van traditionele campagnes. 'De kosten per contact bij een nationale viral variëren van vier tot acht eurocent per contact', zegt Igor Beuker. 'De clickratio’s op goede viral commercials met een sterke call-to-action, liggen tussen de drie procent en negen procent. Dat is tientallen malen hoger dan op een gemiddelde bannercampagne.'
De toegenomen aandacht voor virals komt deze maand uitgebreid aan de orde in het februarinummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Daarin ook een overzicht van wat marketeers wel en niet moeten doen met viral marketing.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu