Premium

Na Omroep Zwart, nu Omroep X: 'Voor mensen die 'zwart' zijn in hun visie'

Werd onlangs Akwasi's Omroep Zwart gelanceerd, nu is ook Omroep X in het leven geroepen.

Omroep X

Nadat onlangs Omroep Zwart werd gelanceerd, is daar nu Omroep X. De nieuwe omroep, een initiatief van Guilly Koster en Ivette Forster, heeft naar eigen zeggen in een maand tijd ruim 6000 leden aan zich weten te binden. Uitgangspunt is meer inclusiviteit op de Nederlandse televisie.

Advertentie
advertisement

Zwart beeld

De omroep focust zich op een "zwart beeld". Koster en Forster bedoelen daarmee dat de omroep staat voor inclusiviteit en gelijkwaardigheid, het draait niet om etniciteit. 'De omroep is bedoeld voor mensen die 'zwart' zijn in hun visie en niet per se van huidskleur', is te lezen in een verklaring.

Koster en Forster zijn geen onbekenden in de mediawereld. Samen waren zij in 1988 de eerste zwarte presentatoren die een eigen talkshow (Bij Lobith/VPRO) op de Nederlandse televisie kregen. 'Met Omroep X willen we televisie maken voor mensen die het als een verrijking ervaren om een samenleving te hebben met meer dan één cultuur', aldus Koster. 'De culturele diversiteit hoeft bij de programmamakers straks in ieder geval niet te worden gezocht, zoals nu het geval is, onze makers zijn zelf al divers.'

Wervingscampagne

Het plan is om vanaf 2022 programma's te kunnen uitzenden. Daarvoor zijn 50.000 leden nodig. De omroep begint woensdag met een wervingscampagne om dat aantal te halen. Die verschilt overigens nogal van die van Omroep Zwart, legt campagneleider Arno Peperkoorn uit. 'We hebben aanzienlijk kleinere bureaus achter ons.' Ook was er geen sprake van hulp van bekende Nederlanders en 'controversiële uitingen'. Wel wordt er een landelijke buitencampagne en een social media-campagne uitgerold.

Verwarring

Op social media is verwarring ontstaan nu er in korte tijd twee omroepen zijn gelanceerd met vrijwel hetzelfde doel. Peperkoorn: 'Er bestaat een soort rare ophef dat er twee omroepen zijn met dezelfde instelling. Dat veronderstelt dat de doelgroep homogeen is, maar dat is natuurlijk niet zo. Zo richten wij ons meer op een oudere doelgroep en op het gevoel van verbinden, in tegenstelling tot het wat meer activistische van Zwart. Maar begrijp me niet verkeerd, ik ben heel blij met allebei.'

De naam is gebaseerd op het X-teken waarmee wordt vermenigvuldigd en een zoen wordt uitgebeeld, het feit dat X is het enige chromosoom dat ieder mens heeft, de X-factor en de X als oudste handtekening van de mens. 'En het is ook een ode aan de X van Malcolm die daarmee zijn slavennaam ‘Little’ maskeerde', aldus de omroep.

Lees ook: Nieuwe Omroep Zwart is live en presenteert campagnefilm
Lees ook: Omroep Zwart parachuteert zich met Instagram-campagne

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie