Netflix ziet abonnees weglopen, maar minder dan verwacht

Streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal bijna 1 miljoen betalende klanten verloren, maar verwacht deze zomer weer te groeien.

Met nieuwe afleveringen van Stranger Things hoopt Netflix abonnees terug te winnen

Streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal opnieuw abonnees verloren, maar minder dan verwacht. De afname bedroeg bijna 1 miljoen betalende klanten. Voor de zomerperiode wordt er weer op groei gerekend.

In april maakte de onderneming al bekend dat het in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds 2011 minder gebruikers had. Dat ging toen om 200.000 klanten. Voor het tweede kwartaal gaf Netflix destijds aan op een verlies van nog eens 2 miljoen abonnees te rekenen.

Wereldwijd telt Netflix momenteel 220,7 miljoen abonnees. Het bedrijf denkt dat de bodem voorlopig is bereikt. In het lopende kwartaal verwacht de streamingdienst er weer 1 miljoen abonnees bij te krijgen.

Groei in Azië

De afname van het aantal abonnees is volgens kenners deels te wijten aan de prijsverhogingen van het platform. Sommige mensen zouden hun Netflix-abonnement daardoor te duur vinden, nu de inflatie overal hard oploopt. Daarbij kampt Netflix met stevige concurrentie. Webwinkelconcern Amazon en entertainmentreus Walt Disney timmeren al een tijd aan de weg met hun eigen streamingdiensten.

Door nieuwe seizoenen te maken van populaire series hoopt Netflix mensen te verleiden om toch langer klant te blijven of om weer terug te komen naar het platform. Dat de afname van het aantal abonnees afgelopen kwartaal beperkt bleef, zou dan ook vooral te danken zijn aan het nieuwe seizoen van Stranger Things, dat veel mensen graag wilden zien.

Daarbij lukt het Netflix ook nog steeds om te groeien in Azië en het Pacifisch gebied. Daarmee compenseerde de onderneming de afgelopen maanden voor een deel het weglopen van klanten in Europa en de Verenigde Staten.

Netflix heeft nog meer ideeën om de weg omhoog weer te vinden. Zo is het bedrijf van plan om met een nieuw en goedkoper abonnement te komen waarbij kijkers advertenties te zien krijgen voor, tussen en na films en series. Dinsdag werd ook bekend dat het bedrijf de Australische animatiestudio Animal Logic inlijft. Dat bedrijf is bekend van zijn werk aan The Lego Movie en gaat komende tijd waarschijnlijk voor nieuwe Netflix-producties aan de slag.

Ondanks de afnemende gebruikersaantallen steeg de omzet op jaarbasis met 9 procent tot een kleine 8 miljard dollar. De winst kwam uit op ruim 1,4 miljard dollar, waar in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog iets minder dan 1,4 miljard dollar onder de streep over bleef.

[Bron: ANP]

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie