Netto bestedingen radio blijven stijgen

De bestedingen aan audioreclame zijn in het eerste halfjaar van 2023 gestegen naar 105 miljoen euro, een groei van 4,4 procent.

Ook na het recordjaar 2022 blijven adverteerders investeren in audio. De netto reclamebestedingen zijn in het eerste halfjaar van 2023 gestegen naar ruim 105 miljoen euro, een stijging van 4,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers van Audify.

De spotomzet op radio heeft met 90 procent en 94,8 miljoen euro het grootste aandeel. De digitale radio-omzet is 5,1 miljoen euro, 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Branded content reclame - advertenties buiten de reclameblokken - is 5,2 miljoen euro.

Netto radio eerste halfjaar 23

Retail blijft grootste branche, T-Mobile grootste adverteerder

Retail blijft de grootste branche en is tweeëneenhalf keer ze groot als financiële dienstverlening. Horeca, toerisme, recreatie staat op een derde plaats, gevolgd door overheid, educatie en non-profit. Telecom/ICT is de vijfde branche.

Het merk T-Mobile was de grootste adverteerder en investeerde een kwart meer. KPN en Bol.com zijn tweede en derde. Daarna komen Albert Heijn en McDonald's, blijkt uit cijfers van Nielsen.

JOE en Radio4All

Volgens Audify-directeur Liedewij Hentenaar (directeur Audify) was het eerste halfjaar 'een radio-rollercoaster' met de introductie van het nieuwe NMO Luisteronderzoek en de veiling van de FM-frequenties. Er zijn twee nieuwe zenders op de FM. DPG Media maakte afgelopen week bekend met zender JOE te beginnen. Pas later in het jaar volgt Radio4All van Giel Beelen en investeerder Joost Zuurbier. Hentenaar zegt uit te kijken naar de tweede helft van het jaar waarin het NMO Luisteronderzoek zich verder ontwikkelt en luisteraars hun zenders op de FM weer moeten vinden.

'De adverteerders en bureaus hebben het nieuwe luisteronderzoek omarmt', zegt Hentenaar. 'Zij maken goed gebruik van alle nieuwe toepassingen en fijnmazigere kennis van de verscheidene audioshows.' 

Vorige week werd bekend dat de netto tv-bestedingen in de eerste zes maanden van 2023 met 4,3 procent zijn gedaald.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie