Nieuwe branding en soundlogo voor omroep Avrotros

MassiveMusic en Studio Dumbar verantwoordelijk voor het design en de (door)ontwikkeling.

Publieke omroep Avrotros heeft een nieuw logo en een nieuwe visuele identiteit. De omroep wil een sprekender ‘gezicht’ hebben in huidige medialandschap dat onderhevig is aan dynamische ontwikkelingen. Zo hebben nieuwbakken omroepen als Omroep Zwart en Omroep X pas bekend gemaakt te willen toetreden tot het publieke bestel, beiden met het doel de NPO inclusiever te maken. De identiteit van Avrotros is ontwikkeld in samenwerking met Studio Dumbar, onderdeel van Dept.

Nieuwe branding en soundlogo voor omroep Avrotros
Nieuwe branding en soundlogo voor omroep Avrotros Studio Dumbar - MassiveMusic

Programma's dichterbij de kijker brengen

De studio zegt dat de kijker meteen kan zien dat er naar een Avrotros-programma gekeken wordt, ook al is het logo enkel te registreren vanuit een ooghoek. Studio Dumbar: ‘Klein of groot; het logo moet van het scherm knallen, in vorm en in kleur. We hebben gekozen voor een heldere, frisse kleur; mint. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat die kleur nog niet wordt gebruikt door een andere omroep. Het logo is een woordmerk, zonder extra symbool of icoon. Dat houdt het simpel en duidelijk.' Het dynamische logo moet de Avrotros-programma's dichterbij de kijker brengen. 

Bijpassend soundlogo


In samenwerking met MassiveMusic is er een bijbehorend soundlogo ontworpen. Job Poels, music producer bij MassiveMusic, zegt hierover: ‘Met de strategie ‘Wat we delen maakt ons meer’ benadrukt Avrotros inclusiviteit en perspectief. Dit is visueel doorvertaald in de typografie en in geluid. Het muzikale logo heeft een ruimtelijke galm en een dynamisch panning effect voor perspectief, en een menselijke touch door de toevoeging van een vingerknip.’ 

De nieuwe stijl is vanaf vandaag te zien, en te horen, in alle online en offline communicatiemiddelen. De omroep geeft aan met de nieuwe vormgeving ook een nieuwe meerjarencampagne te lanceren waarmee de omroepvereniging meer saamhorigheid wil uitstralen.

De identiteit alsook de aankomende campagne worden gefinancierd door de vereniging zelf.

Lees ook: Halvering reclame NPO binnen vijf jaar, online reclame stopt per 1 januari

Plaats als eerste een reactie

Advertentie