Premium

Halvering reclame NPO binnen vijf jaar, online reclame stopt per 1 januari

Minister Arie Slob in brief aan de Tweede Kamer: ook geen reclame meer rond kinderprogramma's per volgend jaar.

ANP

Reclame op de publieke omroep (NPO) moet binnen vijf jaar worden gehalveerd. Per 1 januari stopt de NPO met online reclame en met reclame rond kinderprogramma's. 

Dat staat in een brief die minister Arie Slob vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het aanvankelijke plan om reclame op de NPO voor 20,00 uur geheel te verbieden is van de baan.

'Wereld ziet er anders uit'

In de visiebrief rond reclame op de NPO schetste de bewindsman enkele reclamescenario’s, maar 'inmiddels ziet de wereld er anders uit' door de coronacrisis. 'Als gevolg hiervan staan de Ster-inkomsten en de algemene mediareserve onder druk. Met het oog daarop kies ik in afstemming met de NPO en het college van omroepen voor een alternatieve werkwijze waarin gedurende de volgende erkenningsperiode stapsgewijs wordt toegewerkt naar een halvering van het wettelijk toegestane aantal reclameminuten op de lineaire kanalen van de NPO', zo schrijft Slob.

Nieuwe uitgangspunten

Uitgangspunt voor de halvering binnen de volgende concessieperiode is gelijkmatige afbouw in jaarlijkse stappen van 20 procent, maar deze stappen worden volgens Slob steeds gewogen. 'Bij de jaarlijkse stap wordt rekening gehouden met de actuele ontwikkeling van de reclame-inkomsten, de benodigde financiering van het wettelijk gegarandeerde minimumbudget van de landelijke publieke omroep en het aansterken van de algemene reserve.'

De minister houdt rond de algemene reserve rekening met de verwachte opgaven voor het komende jaar.

De aangepaste plannen hebben volgens Slob als bijkomend voordeel dat de reclamemarkt zich hierop kan aanpassen en dat er minder druk ontstaat op de publieke omroep om na 20.00 uur ’s avonds commercieel te programmeren. 'Dit is ook gunstig voor de commerciële omroepen.' 


In deze plannen is afgesproken dat per 1 januari reclame rondom kinderprogrammering en op de online kanalen van de NPO stopt.

NPO 2 regiozender

Verder maakte Slob bekend dat regionale programma's per 1 januari 2021 met een aaneengesloten blok van twee uur op NPO 2 te zien zullen zijn, tussen 18.00 uur en 20.00 uur. In eerdere plannen zou NPO 3 omgevormd moeten worden tot zender met regionale vensters. 

Het blok op NPO 2 bestaat uit een editie van het NOS Journaal gericht op regionaal nieuws, aanbod van de regionale publieke omroepen en programmering met een regionaal karakter van de landelijke publieke omroepen.

NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman zegt dat de NPO tevreden is met de steun van minister Slob 'voor een toekomstbestendige en stabiel gefinancierde NPO na maanden van constructief overleg'. 'De nieuwe afspraken betekenen ruimte voor de regio op NPO 2, waardoor NPO 3 de kraamkamer kan blijven voor talent. Bovenal ontstaat er nu meer financiële rust.'

Ster-directeur Frank Volmer laat weten morgen met een reactie te komen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie