Podcast van de week: Overheard van National Geographic

Airborne kiest audioproducties van adverteerders waarnaar de consument wil luisteren. Deze week: Overheard van National Geographic.

Marvin Jacobs van audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren. Deze week: Overheard van National Geographic. 

De precieze definitie van een ‘branded podcast’ lijkt simpel. Namelijk: een podcast die wordt gemaakt in opdracht van een merk of een bedrijf - we hebben er flink wat in de spotlights gezet op deze plek. Veel merken zijn inmiddels een soort uitgevers geworden, waarbij met een doordachte contentstrategie via verschillende kanalen content wordt verspreid. Steeds vaker zit daar ook audio bij. 

Ondertussen schuiven uitgevers steeds op naar de kant van merken. Vanuit sterke mediamerken worden omvangrijke contentstrategieën opgezet om content zo goed mogelijk te verspreiden en een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Het uiteindelijke doel is weliswaar anders dan bij ‘gewone’ merken, maar de aanpak is vergelijkbaar. 

Sterk mediamerk

Een merk als National Geographic is daarvan een mooi voorbeeld. Het ‘merk’ bestaat al sinds eind 19e eeuw, ooit opgericht door een wetenschappelijk genootschap dat de de publieke kennis over geografie wilde vergroten. Dat werd in eerste instantie gedaan via een magazine, maar inmiddels is het één van ‘s werelds sterkste mediamerken. Onder de vlag van National Geographic bevinden zich talloze documentaires, tv-zenders, magazines én podcasts. 

Onontdekte ecosystemen

Sinds 2019 verschijnt er elke week een nieuwe aflevering van de podcast ‘Overheard at National Geographic’. In deze podcast hoor je de verhalen die rondgaan op het hoofdkwartier van National Geographic, zo wordt beloofd in de shownotes. Oftewel, fotografen, documentairemakers en andere ontdekkingsreizigers vertellen over hun avonturen. Zoals de 80-jarige bioloog Bruce Means die zijn ervaringen deelt over een expeditie naar de jungle van Guyana. Een plek met onontdekte ecosystemen waar wonderlijke dieren leven, zoals kikkers met een transparante huid.

De podcast sluit aan bij een documentaire die via Disney+ te bekijken is, waardoor het uiteindelijk ook weer bijdraagt aan het grotere geheel van het mediamerk National Geographic.

Ambies winnaar

Het zijn heerlijke verhalen om naar te luisteren en die de avonturier in jezelf ontwaken. De hoogwaardige productiekwaliteit draagt daarvoor een groot deel aan bij. De verhaallijn, het sounddesign, de muziek… het zit allemaal heel goed in elkaar en er is veel aandacht aan besteed. Daarnaast is ook de consistentie in verschijning te prijzen.

Vorige week werden voor de eerste keer de Ambies uitgereikt, de Oscars voor audioproducties. Deze show won - terecht - in als ‘Best Knowledge, Science or Tech Podcast’. 

Het enige wat verbaast, is de belofte van de podcast. Die suggereert namelijk dat er vrij losjes gesprekken worden opgenomen bij de koffie-automaat op de burelen van National Geographic. Dat doet eigenlijk geen recht aan deze zorgvuldig gemaakte podcast. 

Luister naar Overheard op Spotify

Meer luisteren?

Alle eerdere ‘podcasts van de week’ vind je op deze overzichtspagina. Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie