Podcast van de week: RobinHood Snacks Minute

Audio agency Airborne kiest de podcast van de week. Onderscheidende audioproducties van adverteerders waar de consument naar wil luisteren.

Podcast van de week: Snacks Minute, RobinHood

Nieuwe toepassingen, zoals slimme playlists van Spotify, dwingen podcastmakers creatiever na te denken over formats en inhoud. 

Het begrip ‘podcast’ roept bij veel mensen nog altijd het beeld op van een anderhalf uur durende conversatie waarin niet is geknipt: gesprekken die overal en nergens naartoe gaan en die je als luisteraar heel veel tijd kosten. In het snel veranderende audiolandschap, wordt er gelukkig flink geëxperimenteerd met andere vormen. Zoals Snacks Minute, van online beleggingsplatform Robinhood. 

Advertentie
advertisement

'Kennis is macht'

Het Amerikaanse Robinhood heeft het adagium ‘kennis is macht’ slim onderdeel gemaakt van zijn strategie. Op de site kun je jezelf eenvoudig bijspijkeren over alle basisbeginselen van beleggen, daarnaast wordt er op wekelijkse en dagelijkse basis content geproduceerd. Binnen het programma nemen podcasts een belangrijke plek in: Robinhood heeft twee shows die elke werkdag (!) worden aangevuld met nieuwe afleveringen over de belangrijkste economische verhalen van dat moment.

Verhaal in 5 minuten

De eerste, Snacks Daily, trekt daar een kleine 20 minuten voor uit. Maar de andere show, Snacks Minute, weet je in ongeveer 5 minuten bij te praten over het verhaal van vandaag. In een stevig tempo en op een luchtige manier. Maar wat hier vooral interessant aan is, is dat het nieuwe gebruiksmomenten creëert.

De afleveringen worden bijvoorbeeld vaak opgenomen in de Daily Drive van Spotify. Deze automatisch gegenereerde en gepersonaliseerde playlist maakt een mix van je favoriete muziek, afgewisseld met korte podcastafleveringen. Veel grote uitgevers, zoals BBC en NPR spelen daar al op in met slimme formats. En Robinhood dus ook, met Snacks Daily. 

Mogelijkheden Nederlandse markt 

Naar alle verwachting komt de Daily Drive ook snel naar Nederland: na de VS heeft Spotify de feature inmiddels in verschillende markten geïntroduceerd. Om deze ‘slimme’ playlist te vullen, zal er ook in Nederland behoefte ontstaan naar korte podcasts van zo’n 5 minuten. Dat is interessant voor makers en uitgevers, maar ook voor adverteerders.

De kracht van een korte, dagelijks verschijnende podcast is dat je in de routine kunt komen van luisteraars. Snacks Minute laat zien hoe je als adverteerder zoiets aanpakt: met relevante inhoud die nooit direct stuurt op conversie, een herkenbaar format en twee ijzersterke hosts.

Airborne bekroond bij Dutch Creativity Awards

De podcasts Topstukken van de Vriendenloterij en Verborgen Verhalen van ANWB, beiden ontwikkeld door Airborne, zijn deze week bekroond bij de Dutch Creativity Awards. Daarmee won het audio agency 2 van de 3 awards binnen deze categorie. 

Overzicht

Bekijk hier het overzicht van ‘podcasts van de week’. Gelijk luisteren kan met deze afspeellijst op Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie