Premium

Radio 538 houdt stand in 2019, grootste opmars voor Radio 10

NPO Radio 2 veruit marktleider in meting november-december.

123RF

Radio 538 heeft in de belangrijkste commerciële doelgroep 20-49 het jaar 2019 wederom afgesloten als marktleider. De zender van Talpa Network verliest in het 'Evers-loze tijdperk' weliswaar terrein ten opzichte van 2018, maar blijft concurrent Qmusic (DPG Media) voor. Radio 538 komt uit op een marktaandeel van 16,3 (was 17,7, index 92). Qmusic verbeterde het marktaandeel fors met een stijging naar 14,9 (was 13,7, index 107). 

Dat blijkt uit vandaag bekendgemaakte cijfers van NLO en GfK.

Nummer 3 NPO Radio 2 bleef in 2019 vrij stabiel, met een lichte daling naar 14,1 procent. Radio 10 (Talpa Network) maakte procentueel de grootste opmars - evenals het jaar ervoor - en komt als nummer 4 uit op 11,3 procent (was 8,8, index 128). Sky Radio (Talpa Network) maakt de top 5 vol met een lichte stijging ten opzichte van 2018.

Verder valt op dat er ook steeds meer geluisterd wordt naar andere zenders. Deze 'overige zenders' zijn zenders die de respondenten niet in de zenderlijst ziet staan. Zij geven ook niet aan om welke zender het gaat. Uit verschillende analyses van NLO blijkt dat het hier vaak gaat om buitenlandse en online only zenders, plus lokale stations. 

Advertentie
advertisement
19

Geen progressie

Aan de cijfers van 2019 valt verder te destilleren dat de kleinere zenders of zendergroepen geen progressie hebben gemaakt in 2019, of gelijk zijn gebleven in marktaandeel. NPO 3FM daalde procentueel het meeste in aandeel en kwam uit op 3,9 procent.

10+ in 2019

In 10+ bleef NPO Radio 2 in 2019 marktleider met 13,3 (index 105), gevolgd door Radio 538, Radio 10 (dat ook hier de grootste stijging heeft) en Qmusic. 

November-december

In november-december bleef NPO Radio 2 - dankzij de Top 2000 - marktleider in 20-49. De zender verloor een fractie van het marktaandeel van dezelfde periode een jaar eerder. Het verlies van Radio 538 is hier groter, terwijl Qmusic - dat meldt de beste november-december periode én het beste jaar ooit te hebben gehad - dichterbij kwam. Sky Radio had als Christmas Station de vierde plaats, Radio 10 - met de Top 4000 - steeg in deze periode procentueel het meest in marktaandeel.

Verder bleef NPO 3 FM in deze periode - met de tweede editie van de vernieuwde Serious Request - stabiel op 3,6 procent. 

1
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie