Radiomarkt bijna weer op niveau van voor coronacrisis

Bestedingen stijgen in eerste halfjaar 31 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De netto radioreclamebestedingen zijn in de eerste helft van dit jaar met 31 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder naar 88,4 miljoen euro. Daarmee zit radio weer bijna op het niveau van voor de coronacrisis. In de eerste helft van 2020 had de radiobranche zwaar te lijden onder de crisis. In de eerste helft van 2019 waren de radiobestedingen ruim 96,8 miljoen euro.

In zijn halfjaarrapport meldt het Radio Advies Bureau (RAB) dat adverteerders weer als vanouds in radioreclame investeren. De netto radio-omzetstijging in het tweede kwartaal was zelfs 63,7 procent, in het eerste kwartaal was deze 2,3 procent. Spotreclame was goed voor bijna 80 miljoen euro, aan non-spot werd ruim 5 miljoen euro besteed. Naar digitale radioreclame ging ruim 3 miljoen euro en zit daarmee al bijna op het volume van heel 2020.

Retail blijft grootste branche

Retail is veruit de grootste branche, gevolgd door financiële dienstverlening en overheid-educatie-non-profit. De branche was- en reinigingsmiddelen is procentueel de grootste stijger met een index van 553. Overheidsvoorlichting bleef belangrijk in de eerste zes maanden. Het ministerie van VWS was dan ook de grootste adverteerder in het eerste halfjaar, nummer twee is A.S. Watson (onder andere Kruidvat) en T-Mobile staat op drie.

De gemiddelde luistertijd van de radioluisteraar ligt met 4 uur en 16 minuten per dag in de eerste helft van 2021 op hetzelfde hoge niveau van de eerste helft in 2020. De luistertijd is sinds de uitbraak van het coronavirus gestegen, dit gaat op voor alle leeftijdsgroepen.

Noodverlenging FM-frequenties

De VCR, de vereniging voor commerciële radiozenders, wist de inmiddels vertrokken staatssecretaris Mona Keijzer het afgelopen jaar zover te krijgen dat er een noodverlenging kwam van de FM-frequenties. Radiozenders hadden volgens de VCR te maken met enorm inkomstenverlies - minder reclame-inkomsten - door de coronacrisis. Inmiddels zijn de FM-frequenties tot augustus 2025 verlengd bij kabinetsbesluit. 

Evert Bronkhorst, strategy director dentsu, meldde vorige week in zijn blog: 'De bestedingen in 2021 trekken al weer aan en het zou me niet verbazen dat deze in het derde en vierde kwartaal al weer (bijna) op het niveau van 2019 zitten. Dus is dan de verlenging tot 2025 niet een beetje overdreven?'

Het herstel van de radiomarkt lijkt met de vandaag bekendgemaakte cijfers dus nóg sneller te gaan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie