RTL Nederland ziet bedrijfsresultaat stijgen in roerig 2018

Moederbedrijf mikt op groei van video on demand.

Ondanks een moeilijk jaar met veel veranderingen heeft RTL Nederland het afgelopen jaar de EBITDA zien verbeteren en de omzet zien stijgen. De EBITDA steeg licht van 87 miljoen naar 89 miljoen euro, dankzij onder meer hogere inkomsten uit tv-reclame. Die bestedingen stegen met 3 procent. In 2017 daalde het bedrijfsresultaat nog met 4 procent.

RTL Nederland wist ook een betere omzet te behalen in vergelijking met 2017. Die ging van 502 miljoen naar 549 miljoen euro. 

Het moederbedrijf had een stijgende omzet van 2,1 procent naar 6,5 miljard euro en een dalende EBITDA van 5.7 procent naar 1,38 miljard euro.

Roerig jaar

Afgelopen jaar was roerig voor RTL Nederland. 2018 stond in het teken van de nieuwe Fan Centric strategie waarbij ‘de Nederlandse consument altijd op één staat’. In juli kondigde topman Sven Sauv'e een reorganisatie aan die ten koste ging van 85 arbeidsplaatsen.

De verwachting is dat het mediabedrijf in Nederland dit jaar nog verder snijdt in de organisatie, maar daarover is tot op heden niets bekend.

Op tv had RTL een roerig jaar met een daling van het primetime marktaandeel. Voor het eerst in vijf jaar tijd kwam dat onder de 30 procent uit: 27,2 procent. Nog steeds is RTL de grootste exploitant, maar de absolute hegemonie lijkt voorbij, concludeerde GroupM eerder dit jaar.

Verder zag RTL een aantal grote tv-namen vertrekken naar Talpa Network en werd de Late Night show van Twan Huys een flop. Het programma werd vorige week gestaakt.

Eind vorig jaar werd bekend dat RTL BrandDeli heeft overgenomen, wat een gunstig effect zal hebben op de tv-reclameomzet in 2019.

Video on demand

Het gaat wel goed met de activiteiten rond het on demand platform Videoland. Hoeveel abonnees de dienst heeft, maakt RTL niet bekend. Wel is duidelijk dat het aantal abonnementen met 135 procent is gestegen en de totale kijktijd van abonnees steeg 230 procent.

RTL Group mikt de komende jaren op verdere groei van het aantal abonnementen en investeringen in videocontent. De hele groep heeft inmiddels de grens van een miljoen betalende abonnees gepasseerd. De komende drie jaar moet dat groeien naar meer dan 3 miljoen. De VOD omzet was in 2018 216 miljoen euro en dat moet over drie jaar 360 miljoen euro zijn. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie