Premium

Snapchat-gebruik onder jongeren groeit spectaculair

Volgens de Soda Socialmedia Monitor gebruikt meer dan de helft van alle jongeren Snapchat vaker dan vorig jaar.

  • Media
  • 16 April 2018
  • Anoniem
Snapchat-billboard in New York
Alex/Flickr

Liefst 62% van de jongeren (15-24 jaar) is in het afgelopen jaar Snapchat vaker gaan gebruiken. Daarmee blijft Snapchat duidelijk voor op sociale media als Instagram 52%) en Facebook (45%). 

Ook het gebruik van WhatsApp neemt toe, en niet alleen onder jongeren. De berichtenapp speelt inmiddels een dominante rol in het mediagebruik van de Nederlanders. 
De cijfers zijn te vinden in de Soda Socialmediagedrag Monitor, die jaarlijks het gebruik van sociale media in de leeftijdsgroep 15-65 (n=636) onderzoekt en vergelijkt met het voorgaande jaar.

Middengroepen stabiel

Het gebruik van Facebook in de middengroep (25–44 jaar) lijkt te stabiliseren. Een toename in het gebruik zien we met name in de jongste (15-24) en oudste leeftijdsgroepen (45-65+). Een verklaring is dat die twee groepen vrij veel toetreders kennen; jongeren die zich voor het eerst aanmelden en ouderen die pas later zijn aangehaakt.

Eenzelfde patroon is te zien bij het gebruik van Instagram; de middengroep lijkt te stabiliseren, terwijl onder de jongste en oudste doelgroepen het gebruik toeneemt. 

Onder YouTube-gebruikers is de vlog-trend duidelijk zichtbaar, met een grote groep jongeren (44%) die aangeeft het kanaal meer te gebruiken ten opzichte van een jaar eerder.

Voor Twitter zijn de resultaten minder rooskleurig: 48% van de ondervraagden geeft aan dat ze dit sociale medium minder zijn gaan gebruiken.

Facebook verbindt generaties

Als respondenten wordt gevraagd om een top 3 van socialemediakanalen samen te stellen, blijkt Facebook onder jongeren minder populair te zijn. Weliswaar is deze leeftijdsgroep even vaak op Facebook te vinden als ouderen, maar jongeren zijn veel actiever op WhatsApp, Snapchat en Instagram, Daardoor scoren die beduidend beter dan Facebook.

Omdat Facebook onder alle leeftijdsgroepen aanwezig is, wordt het steeds meer een plek waar generaties met elkaar zijn verbonden. Volgens het onderzoek is ‘op de hoogte blijven van familie’ de een- na-belangrijkste functie van Facebook (62%).

Ter vergelijking: bij Instagram (39%) en Snapchat (29%) komt dit onderwerp pas op de zevende plek.

Jongeren begrijpen privacy beter

Snapchat dankte zijn bestaansrecht aan het feit dat de berichten na 24-uur worden gewist. Uit deze functie ontstond het Stories-format dat werd overgenomen door Instagram en daar minstens zo succesvol is.

Maar Instagram en vooral Snapchat bieden daarnaast ook goede functies voor het versturen van privéberichten of het opzetten van kleine, besloten groepjes.

Uit het onderzoek komt naar voren dat jongeren op beide kanalen significant meer gebruik van deze functies maken. Voor Facebook is dit precies tegenovergesteld: jongeren maken hier juist minder gebruik van de mogelijkheid om privéberichten te sturen en groepen te vormen.

Samenvattend kunnen we vaststellen dat jongeren vaker gebruikmaken van communicatie die snel verdwijnt. Daarnaast zijn ze actief met privéberichten en besloten groepjes. Jongeren lijken zich dus bewust van potentiële pottenkijkers en bewaken hun privacy.

Als de batterij van mijn mobiel leeg is, voel ik mij onrustig
Uitspraak uit de Socialmedia Monitor

Jongeren zijn always-on

Als we kijken naar de plekken waar we sociale media gebruiken, dan zien we een duidelijk verschil tussen jong en oud. Waar het socialemedialeven van de 45+ leeftijdsgroep zich afspeelt ‘thuis op de bank’ en ‘aan de eettafel’, gebruiken jongeren sociale media overal en de hele dag door.

Ze gaan slapen en worden wakker met hun mobiel, krijgen de zenuwen als de batterij bijna leeg is en kijken bij elke notificatie direct op het scherm van hun telefoon.

Dit bevestigt het beeld van de smartphoneverslaafde jongere met korte aandachtsspanne. Of zien we hier een nieuwe generatie hypersociale mensen die de gave heeft om aandacht voor elkaar te combineren met aandacht voor hun digitale omgeving? Het is maar vanuit welk perspectief je het bekijkt.

Peter Evers is coo van socialemediabureau The Bigger Circle, opdrachtgever van de Soda Socialmediagedrag Monitor.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie