Ster draagt over 2017 minder af aan mediabegroting OCW

Er gaat 179 miljoen euro naar OCW, maar 'dat is wel volgens de begroting'.

  • Media
  • 6 June 2018
  • Maarten Hafkamp
Ster

Ster draagt 179 miljoen euro af aan de mediabegroting van het ministerie van OCW. Dat staat in het jaarverslag over 2017.

In vergelijking met 2016 is die 179 miljoen euro 8,5 miljoen minder. Maar dat komt volgens de reclameverkooporganisatie van de publieke omroep omdat 2017 geen evenementenjaar was.  

Vergeleken met 2015 is de bijdrage aan de mediabegroting nog lager. Toen was het 197 miljoen euro.

De netto omzet was 191,5 miljoen, waarvan 147 miljoen euro van tv kwam, 40 miljoen van radio en 4,5 miljoen digitaal.


‘Ondanks het feit dat de omzet in 2017 licht is achtergebleven, heeft Ster een goed resultaat behaald dankzij kostenbeheersing’, zo staat in het jaarverslag. Het verlies is volgens Ster ingecalculeerd en volgens de begroting.

Maar uit het onderzoeksrapport van EY
 'Onderzoek inkomstenopties 2017-2022 Landelijke Publieke Omroep' blijkt dat Ster in 2017 20 miljoen minder heeft omgezet dan geraamd.
 

Nieuw commercieel beleid

De aankondiging van het nieuwe commerciële beleid met een vaste prijs waarin de bureaukorting al is verwerkt, zorgde afgelopen jaar voor veel commotie.

In het jaarverslag meldt Ster dat er ‘naast
waardering van adverteerders, mediabureaus en andere mediapartijen ook kritiek is op ons nieuwe beleid’.

De eerste maanden van 2018 laten volgens Ster zien dat de omzet zich conform verwachting ontwikkelt. ‘Ster telt iets minder omzet door grote adverteerders, maar is in staat om de daarmee samenhangende omzetdaling te compenseren met omzet van middelgrote en nieuwe adverteerders. Precies wat verwacht werd van het nieuwe beleid. Het risico op omzetdaling als gevolg van het beleid blijft niettemin groot.’

Ster heeft wel vertrouwen in de juistheid van de veranderingen die het heeft doorgevoerd en in het op deze manier toekomstbestendiger maken van Ster. ‘We verwachten en hopen hiermee een voorbeeld te zijn voor de industrie.’

Meer online reclame

Ster-directeur Frank Volmer kondigde bij zijn komst in 2016 in een interview met Adformatie al aan ‘vol in te gaan zetten op digitaal’

In een recent interview met NRC kwam Volmer opnieuw met die boodschap. Hij wil ‘meer reclame verkopen online, te beginnen bij YouTube’.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie