Premium

Ster komt met vaste prijs waarin bureaukorting al is verwerkt 

Ster-directeur Frank Volmer wil naar een sterke vereenvoudiging van de inkoopmogelijkheden vanaf 2018.

De vereenvoudiging geldt voor radio en tv. Er komen vaste prijzen voor alle adverteerders - ongeacht hoeveel er wordt ingekocht - waar ook de bemiddelingskorting van 15 procent al in is verwerkt. Daarnaast wordt het aantal inkoopdoelgroepen sterk vereenvoudigd.

Wat betekent dit voor adverteerders en mediabureaus? Volmer legt uit: ‘De vaste prijs geeft duidelijkheid: je weet vooraf precies waar je aan toe bent. Onze nieuwe inkoopmogelijkheden zorgen ervoor dat prijsonderhandelingen en jaarcontracten niet meer nodig zijn. Dit zorgt voor alle partijen voor efficiency én flexibiliteit om snel op veranderingen en actualiteit in te kunnen spelen. Omdat de prijzen vast komen te staan, kunnen onze gesprekken weer gaan over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om de campagnedoelstelling(en) te realiseren? Kortom, het wordt makkelijker en efficiënter om bij Ster in te kopen.’

Ongemak
Hoe denkt Volmer dat mediabureaus reageren op het verwerken van de bemiddelingskorting in de vraagprijs?  ‘Wij zijn deze week persoonlijk bij een flink aantal mediabureaus langs geweest. Wij beseffen dat het op de korte termijn ongemak kan veroorzaken. Maar voor de lange termijn zijn we ervan overtuigd dat het vereenvoudigen van de inkoopmogelijkheden en doelgroepen nodig is om te zorgen voor meer duidelijkheid, vrijheid, gemak en efficiency voor alle partijen: mediabureaus, adverteerders en Ster. 

Deze stap past ook bij het profiel van de NPO (‘Van en voor iedereen’), bij de waarden van Ster, zoals toegankelijkheid, en de verantwoordelijkheid die Ster als publieke organisatie voelt.’

Volmer zegt dat in de loop van november de inkoopvoorwaarden inclusief prijzen in detail bekend zijn. ‘Wij zorgen er uiteraard voor dat al onze relaties hierover, zoals ze gewend zijn, geïnformeerd worden.’

Inkoopdoelgroepen 
De vraag is ook hoe Ster gaat werken met inkoopdoelgroepen. De basis vormt volgens Volmer de groep 25-67 jaar (werkend Nederland; met daarbinnen mogelijkheden om te specificeren naar mannen/vrouwen, boodschappers en AB1). Speciaal aanbod voor kinderen (3-12 jaar), jongeren, senioren en B-to-B blijft bestaan.
 
Omstreden

Het verwerken van de bemiddelingskorting in de vraagprijs is een omstreden maatregel. Al eerder, eind 2012 onder directeur Arian Buurman, kondigde de Ster het afschaffen van de bureaukorting aan. De korting zou eenmalig worden verdisconteerd op de tariefkaart.  Door de complexiteit van die maatregel werd het plan later weer ingetrokken.

Later een follow-up met reacties van mediabureaus en exploitanten.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie