Ster: 'Plannen publieke omroep kosten minimaal 80 miljoen'

De Ster dringt in een brief aan minister Slob en de voltallige ministerraad aan op uitstel van de plannen. 'De berekeningen kloppen niet.'

Ster waarschuwt het kabinet voor overhaaste besluitvorming rondom een reclameluwe publieke omroep. Het voornemen om reclame op de publieke omroep voor acht uur ‘s avonds te verbieden kost volgens berekeningen van Ster geen 60 miljoen euro maar tussen de 80 en 90 miljoen euro. Het mediaplan staat vandaag op de agenda van de ministerraad.

 Ster dringt in een brief aan minister Slob (OCW) en de voltallige ministerraad aan op uitstel van een beslissing, zodat er helderheid kan ontstaan over de cijfers en de besluitvorming op basis van feitelijk goed onderbouwde argumenten kan plaatsvinden.

Algemeen directeur Frank Volmer van de Ster schrijft: 'Ik wil u er in dit stadium nadrukkelijk op wijzen dat de cijfers die momenteel in de media circuleren onjuist zijn en dat Ster zich niet herkent in de onderliggende berekeningen.'
 

Advertentie
advertisement

Volgens Volmer zal de belastingbetaler uiteindelijk opdraaien voor verkeerde berekeningen. 'Wij vrezen in dezen derhalve voor overhaaste besluitvorming op basis van onjuiste informatie. Het financiële verlies aan omzet door het afschaffen van tv-reclame tot 20.00 uur en online zal namelijk 80 miljoen tot 90 miljoen euro per jaar bedragen, welk bedrag substantieel hoger is dan de 60 miljoen euro per jaar – waarvan 40 miljoen euro met belastinggeld zal worden gecompenseerd – waar de coalitiepartijen vanuit lijken te gaan.'

Reacties

De bvA en verschillende mediabureaus hebben zich kritisch uitgelaten over de kabinetsplannen. BvA noemt het 'een onbegrijpelijk plan. Slecht voor merken, slecht voor mensen.' MeMo2-directeur Marcel Vogels noemt het 'ook slecht nieuws voor de commercielen'. Mediabureaus Abovo en Zigt vrezen sterk stijgende prijzen, toenemende dominantie van de techreuzen en creatieve armoede. 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie