Premium

Ster verhoogt tv-tarieven volgend jaar met 24 procent

Ster noemt stijging 'beperkt', maar wil dat dat commerciële partijen weer online bij NPO terecht kunnen. Kijkgedrag verschuift daarnaartoe.

Ster-baas Frank Volmer tijdens de presentatie van de plannen.

De Ster gaat zijn tarieven volgend jaar met gemiddeld 24 procent verhogen. Dat maakte de reclameorganisatie van de publieke omroep eerder dan gewoonlijk bekend tijdens de presentatie Ster Focus: 2023.

Volgens Frank Volmer, algemeen-directeur van Ster, is de stijging nog beperkt. Eerder liet hij Adformatie weten dat er wellicht prijsstijgingen tot boven de 40 procent in het verschiet lagen.

Volmer ziet een forse disbalans tussen vraag een aanbod naar televisiereclame op de NPO-zenders. Het afgelopen jaar was er zoveel vraag dat Ster ‘heel veel budget heeft moeten teruggeven’ aan merken omdat er geen ruimte was voor de ingekochte commercials.

De verkooporganisatie noteerde een omzet van 109,5 miljoen euro over de eerste helft van 2022. De omzet uit televisie, radio en online is hiermee dertien procent hoger dan in de eerste helft van 2021, toen de organisatie 97,2 miljoen euro omzet behaalde. 

Verschuiving naar online

De druk op de prijzen voor tv-commercials heeft verschillende oorzaken, met als belangrijkste het feit dat mensen minder lineair naar de NPO-programma’s kijken, nu zo’n 64 procent van de totale zendtijd. Het kijkgedrag verschuift naar online door ‘uitgesteld’ of on-demand kijken.

Daar zit volgens Volmer het probleem: ‘Online willen we kunnen meebewegen met het publiek, maar daar kunnen we alleen maar reclame verkopen voor het algemeen nut, zoals musea, charitatieve instellingen of politieke partijen.’

De Ster-directeur zou graag zien dat ook commerciele adverteerders weer terecht kunnen bij het online-aanbod van NPO. Die mogelijkheid verdween in 2021 door restricties vanuit 'Den Haag'. Daarmee zouden grote prijsstijgingen op tv ook beperkt kunnen blijven volgens Volmer. ‘We gaan er energie in steken om politieke partijen te overtuigen om toegankelijke te blijven voor allerlei soorten organisaties om te adverteren.’

Kortingen gekaasschaafd

De hogere prijzen worden komen gedeeltelijk door een hogere basisjaarprijs van 695 euro per grp voor de doelgroep 25 - 67 jaar. Dat verklaart ongeveer 14 procentpunt van de stijging.

De overige 10 procentpunt zit in de verschillende inkoopopties, zoals de blokken of programma’s waarin adverteerders al dan niet willen adverteren.

 De Ster haal wel wat van de kortingen voor adverteerders af. Om hoeveel dat gaat werd niet verteld. Bovendien gaat het de zogeheten commitmentkorting en volumekorting combineren. Hoe hoger het afgesloten contract, hoe hoger de korting. Bovendien wil Ster zoveel mogeljjk prijszekerheid bieden. Wie maandelijks op tijd zijn campagne aanvraagt, is verzkert van een vaste prijs en krijg je voorrang bij de indeling van de commercials

Concrete stijgingen over de tarieven voor radio maakte Ster niet bekend tijdens de presentatie van de plannen. Die volgen later.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie