Premium

Topcast Media staakt activiteiten, heeft podcastmarkt hoogtepunt bereikt?

Het productiebedrijf ziet 'onvoldoende aanknopingspunten'. We vroegen Topcast, maar ook concullega's Tonny Media en Airborne om een reactie.

Topcast Media beëindigt zijn activiteiten per april dit jaar. Vanuit commercieel oogpunt ziet het productiebedrijf 'onvoldoende aanknopingspunten' om zijn 'ambitieuze podcastdoelstellingen' te realiseren. Topcast brengt populaire podcast-series als Helden, Bakkie Media en Partners in Crime uit.

Het idee voor een onafhankelijk Nederlands podcastlabel ontstond eind 2019, met een focus op het ondersteunen van creatieve makers en het commercieel exploiteren van nieuwe en bestaande hoogwaardige podcasts, aldus Topcast Media in een bericht op LinkedIn. 'We zijn trots dat we gezamenlijk met onze makers en partners mooie creatieve en commerciële successen hebben weten te boeken en onze stempel op de snel veranderende wereld van podcasts hebben weten te drukken.'

Stan Steeghs, commercial director bij Topcast, licht toe: 'Bij ondernemen hoort ook het maken van lastige keuzes en dit is zo'n keuze. De business case is voor ons te onvoorspelbaar om echt duurzaam door te blijven groeien. Ik wil graag iedereen bedanken die onderdeel is en was van onze reis.'

'Juist veel vraag naar branded podcasts'

Dit nieuws roept de vraag op of 'de podcast' over z'n hoogtepunt heen is. Anders gevraagd: zien adverteerders er geen heil meer in? Topcast Media blijft voorlopig bij z’n eerdere statement, maar bij Tonny Media, naar eigen zeggen het spannendste podcastbedrijf van Nederland, bekend van podcastseries als De Zelfspodcast en Geuze & Gorgels, gaan de zaken nog altijd goed. Titus van Dijk (oprichter) zegt: 'Ontzettend jammer en niet wat Stan en Freek (Heinen, medeoprichter Topcast, red.) verdienen na het pionieren in podcastland. Zeker niet met zulke mooie producties. Echter zien we bij Tonny Media nog steeds een enorme groei in nieuwe adverteerders die het geloof in podcast lijken te hebben. Mede doordat we vaak onafhankelijke onderzoeken laten meelopen die feitelijk aantonen dat onze manier van podcastadvertenties effectiever zijn dan adverteren in traditionele media. Daarnaast zien we dat campagnes een sterk vertrekpunt kunnen zijn voor bredere campagne-uitingen waar ook op social media, YouTube en zelfs offline kanalen op voortgeborduurd wordt.'

Ook Jeroen de Bakker, managing partner van podcastbureau Airborne (The Journey, Topstukken), denkt dat de podcastmarkt z’n hoogtepunt nog lang niet bereikt heeft. 'De mediabestedingen stijgen hard, wat dat betreft is het wonderlijk dat Topcast juist nu stopt. Ook zie ik veel vraag naar branded podcasts. Ik weet niet wat er bij Topcast is gebeurd, maar ik denk eerder dat het gaat om een interne kwestie, dan minder vraag naar bereik.'

Lees ook: Investeringen audioreclame op recordhoogte.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie