Zien we licht aan het einde van de tunnel voor Radio538?

In de groep 18-24 jaar weet de zender weer wat te groeien sinds begin 2021.

De nieuwe luistercijfers over de periode februari-maart 2022 laten voor Radio 538 weer rode cijfers zien vergeleken met dezelfde periode in 2021.

Dit beeld is op zich niet nieuw maar het is interessant hoe het patroon zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Als periode hanteren we vanaf begin 2019, na het vertrek van Edwin Evers.

Grafiek ontwikkeling 538

Duidelijk beeld

Natuurlijk zijn er seizoensinvloeden, bijvoorbeeld de maand december, en incidentele uitschieters, maar overall is het beeld duidelijk.

Op de totale 10+ populatie verliest men in ruim 3 jaar gemiddeld zo’n 2,5% marktaandeel en in de laatste twee metingen haalt men nog net 8%.

Ook in de verschillende leeftijdsgroepen is de neerwaartse overall lijn goed zichtbaar. Met name de groep 35-49 jaar valt hierbij op, wist men het nog redelijk stabiel rond de 15% aandeel te houden de laatste 3 jaar, vanaf laatste maanden 2021 en begin 2022 is de daling ineens wel heel sterk en is er in Q1 2022 weinig herstel te zien.

Is er dan wel licht aan het eind van de tunnel? Jawel, de cijfers binnen 18-24 jaar en 25-34 jaar zijn minder dramatisch. In de groep 18-24 jaar weet men zelfs weer wat te groeien sinds begin 2021 en de cijfers van de groep 25-34 jaar zijn de cijfers overall het laatste jaar stabiel.

Luisteraars Evers-tijdperk definitief verdwenen

Het lijkt er dus op dat de vaste luisteraars die met het Evers-tijdperk zijn meegegroeid de zender zo langzamerhand definitief verlaten hebben.

En dat hoeft helemaal niet erg te zijn, integendeel, het biedt de binnenkort herintredende zenderbaas Dave Minneboo een ideale mogelijkheid om de zender weer op te bouwen. Focus op 18-35 jaar en probeer deze groep in de loop der jaren weer mee te laten groeien met de zender.

Jong branden

Om deze stap daadwerkelijk te zetten zijn tijd en geduld nodig en wellicht wijzigingen in programmering. Natuurlijk dient ook de strijd met de populaire streamingdiensten binnen deze leeftijdsgroep te worden aangegaan.

Daarbij kan het (weer) bouwen aan een stoer en jong imago zeker helpen, alsmede het merk 538 als breder mediaplatform opnieuw neer te zetten. In de toekomst zal wellicht de toevoeging Radio aan 538 opnieuw gaan verdwijnen en wordt het weer het ‘merk’ 538, zoals de zender dit ook al in 2012 had doorgevoerd.

Evert Bronkhorst, strategy director Abovo Media

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie