Ziggo speelt gevaarlijk spel rond voetbalrechten

Rond de moeizame onderhandelingen met Fox Sports rijst de vraag of Ziggo wel bezig is met klantbelang, zegt Richard Otto.

De kans bestaat dat voetbalfans vanaf 1 augustus niet meer kunnen genieten van hun favoriete eredivisieclubs via de kabel van Ziggo.  Deze twijfel en onzekerheid werden gezaaid in een interview op Radio1 met Ziggo’s directeur strategie Robin Kroes. Ziggo zou niet akkoord willen gaan met de voorwaarden die Fox Sports stelt in de onderhandelingen en zegt te vrezen er niet uit te zullen komen.

Sport belangrijk voor de kijker

De uitspraken van de Ziggo-directeur kunnen het beste worden gezien als onderdeel van het onderhandelingsspel dat niet gaat om dienstverlening aan klanten, maar om de centen. Kroes en Drost lijken Ziggo lijkt hiermee een goed geregisseerde campagne te hebben opgezet, maar wel met het risico dat veel Nederlanders met een Ziggo-televisie-abonnement straks geen eredivisievoetbal kunnen kijken. Dit zou betekenen dat de wedstrijden van Ajax niet meer te zien zouden zijn, terwijl Ziggo de hoofdsponsor van Ajax is.

Hoe belangrijk sport is voor de televisiekijker blijkt wel uit de kijkcijfers, waarbij in de top 10 van best bekeken programma’s de meerderheid uit sport bestaat. Het belang van sport is ook bij Ziggo duidelijk, want dat heeft zelfs een eigen sportkanaal opgezet voor marketingdoeleinden en uiteraard om kijkers en klanten te trekken. Toch lijkt het erop dat Ziggo de Nederlandse voetbalfans hun wekelijkse plezier wil ontzeggen.

Eredivisiebelasting

Het conflict lijkt op een eerdere confrontatie tussen Fox Sports en KPN, waarbij toezichthouder ACM en de rechter Fox in het gelijk stelden. De Ziggo-top nam zelfs de term ‘eredivisiebelasting’ in de mond. Dat is opmerkelijk want Ziggo heeft zelf namelijk fors ingezet op sport in zijn programmering. Via Ziggo Sports kunnen kijkers onder andere de Premier League, La Liga, Formule 1 en NBA zien.

Het is wat merkwaardig om te doen alsof dat ‘gratis’ zou zijn voor Ziggo abonnees, want Ziggo investeert er vele miljoenen in en iedereen betaalt ervoor. Over een ‘Ziggo Sportbelasting’ zal je de Ziggo-top niet horen spreken.

Die vlieger gaat natuurlijk niet op. Het aantal kijkers dat geïnteresseerd is in bijvoorbeeld Rai Uno of vergelijkbare kanalen in het pakket is vele malen kleiner, en toch betaalt iedereen die ‘Rai Uno belasting’ en ‘Al Jazeera-belasting’, om de door Ziggo gebezigde terminologie te gebruiken. En waarom zou Ziggo zelf zoveel in Ziggo Sports investeren als sport zo onbelangrijk is dat je de relatie met 300.000 klanten ervoor op het spel zou zetten?

Fox Sports doet eigenlijk niets anders dan wat de andere zenders doen: een vaste uitzendvergoeding vragen voor zijn waardevolle rechten. Zelf maakt Ziggo per jaar 600 miljoen euro aan dividend over naar aandeelhouders Liberty Global en Vodafone. De keuze om de extra kosten die Fox Sports vraagt voor de rechten van de eredivisie aan haar kijkers door te belasten in plaats van het dividend aan de genoemde aandeelhouders iets te verkleinen, is Ziggo's eigen keuze.

Schwalbe

Beter benut Ziggo hier nu de kans om de prijs voor zijn abonnees te verlagen, zich via innovatie te onderscheiden naar zijn klanten en daarmee veel meer dan de huidige 300.000 eredivisiefans van hun favoriete clubs te laten genieten. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 33 procent van de Nederlandse kijkers regelmatig op de Eredivisie afstemt.

De vraag rijst of Ziggo hier nu werkelijk bezig is met dat klantbelang, of dat dit enkel gaat om een commerciële contractonderhandeling. Een onderhandeling waarbij Ziggo zijn enorme marktpositie inzet om Fox Sports onder druk te zetten om de waarde van de eredivisierechten omlaag te krijgen.

Samengevat maakt Ziggo hier een schwalbe, waarbij de voetbalminnende kijker onterecht de uiteindelijke verliezer is. 

Richard Otto is mediaondernemer en eigenaar van Tens Media

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie