Dit zijn de 3 verpakkingstrends voor 2020 die marketeers niet mogen missen

De 4 marketing-p’s hebben er een p bijgekregen. De p van packaging. Dit zijn de laatste trends.

Packaging
123rf

De afgelopen jaren is er een hoop gaande op het gebied van verpakkingen. Consumenten vinden het steeds belangrijker dat verpakkingen worden gepersonaliseerd. En er is natuurlijk de niet te vermijden trend van duurzaamheid. Als we plastic willen terugdringen, moeten we naar alternatieven zoeken. Biobased verpakkingen bijvoorbeeld. In dit blog worden de laatste verpakkingstrends op een rijtje gezet.

Trend 1: Smart packaging

Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar manieren waarop ze zich kunnen onderscheiden van de concurrent. In 2020 gaan we steeds meer smart-verpakkingen zien. Dat zijn intelligente en interactieve verpakkingen die de mogelijkheid bieden om consumenten na aankoop een echte beleving te geven.

Slimme verpakkingen kunnen draadloos communiceren, informatie bewaren en waarnemen. Met smart packaging breng je verpakkingen tot leven. Er zijn verschillende soorten technieken: augmented reality, near field communication (NFC) of radio frequency identification (RFID) en snapcodes.

Augmented reality verbindt de offline werkelijkheid met een online digitaal laagje dat via een smart device tot leven komt. Er zijn vele toepassingen voor deze techniek.

Starbucks brengt koffiebekers tot leven met augmented reality

Starbucks bracht op 7 november in Amerika vier limited edition bekers uit die elk tot leven komen middels hun eigen augmented reality-effect op Instagram en Facebook. Deze bekers zijn speciaal in het leven geroepen om de feestperiode te vieren. Starbucks wil naast het creëren van de extra laag voor interactiviteit met de verpakking ook social sharing stimuleren. Het delen van de Starbucks koffiebeker is inmiddels social al een traditie geworden op social media en door het toevoegen van een extra laag (AR) wordt dit extra gemotiveerd.

Consumenten moeten Instagram openen, vervolgens naar het Starbucks-profiel navigeren en klikken op de effectengalerij om hun eigen koffiebeker te delen. Ze kunnen een AR-effect kiezen en vervolgens klikken op ‘try it’ om je camera te openen. Vervolgens richten ze de camera op de limited edition koffiebeker en bekijken ze hoe de magie tot leven komt. Ze kunnen de foto’s en video’s van de ervaring vastleggen en deze delen op hun Instagramstory.

Snapcodes op verpakkingen

Het bananenmerk Chiquita heeft in 2019 samengewerkt met Snapchat. Er werden speciale blauwe banaanstickers met een Snapcode ontworpen om op 17 april Wereldbananendag te vieren. De stickers hadden verschillende filters, waaronder een Gamified-filter. Dit filter nodigde Snapchat-gebruikers uit om vallende Chiquita-bananen in een fruitschaal op te vangen en punten te scoren.

Deze campagne had als doel om Chiquita op een speelse en vrolijke manier met haar klanten in contact te laten komen. Tegelijkertijd herinnert de blauwe sticker de consument waar Chiquita als duurzaam merk voor staat. Dit is één van eerste initiatieven waarin een Snapcode wordt verwerkt in een (product)verpakking. De komende jaren zullen er waarschijnlijk meer merken zijn die een Snapcode aanbrengen op hun verpakking.

Trend 2: Duurzame verpakkingen

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Bedrijven en webwinkels worden hierdoor uitgedaagd om na te denken over duurzame en circulaire verpakkingen in plaats van traditionele op olie gebaseerde kunststof verpakkingen. Aangescherpte milieuwetgeving speelt hierbij ook een rol.

Verpakkingen kunnen zo ontworpen worden dat diens milieu-impact minimaal is. Dit kan door middel van afvalpreventie wanneer het product bij de klant eindigt en door minder materiaalverbruik tijdens de productie van de verpakking. Ook worden verpakkingen zo gemaakt dat ze recyclebaar zijn of direct hergebruikt kunnen worden.

FrieslandCampina brengt een recyclebare kaasverpakking op de markt

FrieslandCampina heeft een recyclebare kaasverpakking op de markt gebracht. Volgens het bedrijf is het de eerste keer dat een zuivelaar dit doet. In 2025 wil FrieslandCampina dat alle kaasverpakkingen recyclebaar zijn. Uiteindelijk moet zowel de verpakking volledig recyclebaar zijn én moet de verpakking uit gerecycled materiaal bestaan. Het materiaal van de kaasverpakking bestaat uit polypropyleen. Het voordeel is dat dit materiaal goed gescheiden en gerecycled kan worden en bruikbaar is voor nieuw leven, bijvoorbeeld voor een stofzuiger. De recyclebare verpakking bestaat uit 40 procent minder plastic dan zijn voorganger.

De tijd dat een klein product in een enorme doos wordt verzonden is voorbij. Steeds meer consumenten worden zich bewust van hergebruik en recycling. Maar dit geldt niet alleen voor consumenten, ook steeds meer bedrijven zijn actief bezig om maatwerkverpakkingen aan te bieden en over-verpakking tegen te gaan. Te veel verpakkingsmateriaal is een no-go geworden.

PostNL ontwikkelt de Fashionpack tegen over-verpakking

Zo ontwikkelde PostNL in samenwerking met Daklapack de Fashionpack. De Fashionpack is een slimme verpakkingen die het mogelijk maakt om kleding in de brievenbus te bezorgen. De verzendverpakking wordt luchtarm verpakt. Doordat lucht eenvoudig uit de verpakking wordt gehaald, past kleding door de brievenbus. Het is niet alleen ruimtebesparend, het resulteert ook in minder bestelbusjes op de weg. De Fashionpack is hiermee niet alleen compacter, maar ook duurzamer.

PostNL Fashionpack

Deze verzendverpakking is ontstaan vanuit de wens van consumenten om niet voor elke bestelling thuis te hoeven blijven. Het retourproces is met de Fashionpack ook makkelijker gemaakt. Deze is namelijk voorzien van een retourstrip. Hiermee kan de zending eenvoudig worden dichtgeplakt en in een PostNL-brievenbus worden gestopt.

McDonald’s test innovatieve en duurzame verpakkingen

Momenteel is McDonald’s aan het testen hoe het verpakkingen kan verduurzamen. De bekende McFlurry krijgt een make-over, waaronder de plastic deksel. Ook worden hernieuwbare alternatieven verzonnen om de plastic lepel te vervangen. Bijvoorbeeld door een houten of papieren exemplaar. Daarnaast wordt de plastic deksel van koude dranken vervangen door een alternatief van vezelmateriaal. Deze twee initiatieven moet het bedrijf ruim 2300 ton plastic per jaar besparen.

Trend 3: Personalisatie en de beleving van verpakkingen

Voor veel consumenten is winkelen of online shoppen meer geworden dan het kopen van een product. De consument van nu is op zoek naar meer gepersonaliseerde producten die direct aansluiten bij hun levensstijl, identiteit, gedachten en overtuigingen. Als gevolg daarvan is de vraag naar gepersonaliseerde producten enorm toegenomen.

Grote merken en bedrijven bieden consumenten steeds vaker de mogelijkheid om de verpakking naar eigen smaak te personaliseren. Een gepersonaliseerd product draagt bij aan de ultieme klantbeleving. Hoe relevanter het aanbod, hoe groter de koopintentie en klantloyaliteit op de lange termijn zijn.

Flesjes

Volgens een onderzoek van L.E.K. Consulting in 2019 onder 250 merkbedrijven zei 75 procent van de eigenaren van plan te zijn om de uitgaven voor hun verpakking volgend jaar te verhogen. In 2017 was dit nog 65 procent. Bovendien was 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek van mening dat de verpakking van cruciaal belang is voor het succes van hun merk. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat aan verpakkingspersonalisatie doet, is Coca- Cola.

Iedereen heeft het meegekregen met de campagne ‘Share a Coke’. De Coca-Cola-flesjes waarop het logo was vervangen door de naam van een individu. Een slimme marketingstrategie, het leverde bijna een miljoen impressies op Twitter op.

Door de technologische ontwikkelingen wordt het steeds makkelijker en goedkoper om gepersonaliseerde verpakkingen te produceren. Dit zal in 2020 waarschijnlijk gaan zorgen voor meer merken die kiezen voor de personalisatie van hun verpakkingen.

Marthijn van Oostveen, contentmarketeer bij Vendrigpackaging.com.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Eef de Ferrante
Meer over Smart Packaging als marketing tool wordt voor een groot deel gepubliceerd op het internationale platform AIPIA. Augmented Reality, Consumer Engagement, Recycling en product informatie via nieuwe technologieën in verpakkingen. Kijk op www.aipia.info
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie