Premium

Alex Klaasen volgt Thomas Acda op als personage in Lidl-campagne

De ‘typische Drentenaar’ moet laten zien dat de Lidl-klantenkring zich ook buiten de Randstad bevindt.

Buurman Freek vervangt buurman Teun

Lidl verwelkomt acteur Alex Klaasen als nieuw en vast personage in de Lidlflat-campagnereeks. Klaasen, die de rol van buurman Freek vertolkt, volgt Thomas Acda op, die de afgelopen twee jaar in liefst achttien Lidl-commercials de rol van buurman Teun vervulde.

In een eerder interview met Adformatie deelde Joe Public, het bureau dat de campagnereeks voor Lidl bedenkt en ontwikkelt, enkele onderzoeksresultaten, waaruit bleek dat de reeks als herkenbaar, likeable maar soms ook irritant wordt ervaren. Strategy director Jeroen van Eck vulde aan dat de opvolger van Acda ‘de diversiteit van de klantenkring’ van Lidl moet benadrukken.  

Dat is nu dus de 46-jarige acteur, cabaretier en zanger Alex Klaasen geworden, bekend van onder meer Klokhuis, Gooische Vrouwen en zijn humoristische theatervoorstelling Showponies.

Buurman Freek

In de laatste commercial nam buurman Teun (Acda) afscheid van de Lidlflat, omdat hij ‘teruggaat naar zijn ex’, zo vertelt het verhaal. De nieuwe bewoner, Freek (Klaasen), doet in de nieuwe commercial, die zondag live gaat, zijn intrede. De commercial staat naast de introductie van Freek in het teken van 'diepe aanbiedingen' van het groente- en fruitaanbod van Lidl.

Wie is Freek? Een typische Drentenaar die het platteland verruilt voor de grote stad, aldus Lidl. Hij is enthousiast over de urban life, maar behoudt tegelijkertijd zijn nuchtere Drentse roots; de ‘kleine prijsjes’ van Lidl spreken hem dan ook erg aan. In de nieuwe commercial wijst buurman Kevin (Sergio IJssel) hem de weg en laat hem de voordelen van de Lidl-flat zien.

Niet alleen de grote stad

Net als bureau Joe Public benadrukt Jorieke de Vries, head of marketing van Lidl, dat de discountsuper er ‘voor iedereen' is. Waarom is Klaasen de juiste man om deze belofte waar te maken? De Vries: 'Hij speelt een kleurrijk persoon uit het oosten van het land. Onze klantenkring bevindt zich natuurlijk niet alleen in de grote stad, maar in heel Nederland. Met Freek laten we meer dan voorheen een afspiegeling van het land zien.'

Gevraagd naar wat Klaasen het Lidl-merk precies moet opleveren, verwacht De Vries dat hij ‘verrassing brengt’ en daarmee ‘zorgt voor vernieuwing en kleur in de Lidl-flat.'

En hoe heeft de Lidl-klantenkring gereageerd op het vertrek van Acda? 'De reacties waren verschillend. Sommigen waren heel verdrietig, anderen waren vooral nieuwsgierig wie zijn opvolger zou zijn’, aldus De Vries.

De nieuwe commercial is vanaf aanstaande zondagavond in de Nederlandse reclameblokken te zien en wordt daarnaast uitgerold op radio, online, print, outdoor en social media. Bekijk ‘m vast hieronder:

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie