Amazon verhoogt Prime-abonnementen fors in prijs, maar niet in Nederland

In veel Europese landen gaat de prijs van het Prime-lidmaatschap omhoog. In Nederland blijft de prijs hetzelfde, aldus Amazon.

Amazon verhoogt de prijs van zijn optionele Prime-abonnement in Europa in september gemiddeld met 43 procent. Dat vertelt het e-commercebedrijf voorafgaand aan de presentatie van zijn kwartaalcijfers. Opvallend: abonnees met een Nederlands Prime-abonnement blijven de huidige prijs van 2,99 euro per maand betalen. Dat bevestigt het bedrijf tegenover Adformatie

Amazon geeft diverse redenen voor de forse prijsstijging, onder andere hogere inflatie en stijgende operationele kosten. 

Advertentie
advertisement

Duits abonnement in Nederland wordt duurder

De prijsverhoging geldt wél voor Nederlandse consumenten met een abonnement op de Duitse versie van Prime, antwoordt Amazon. Nederlanders konden jarenlang een Duits Prime-abonnement afsluiten omdat er nog geen Nederlands alternatief was. Sinds de introductie van een Nederlands Prime-abonnement is het Duitse abonnement hier niet meer af te sluiten. Nederlanders met een Duits Prime-abonnement kunnen wisselen naar een Nederlandse. Wie zijn Duitse Prime-abonnement houdt, krijgt per 15 september te maken met een prijsverhoging van 30 procent (naar 89,90 euro per jaar). 

Forse prijsstijging

In het Verenigd Koninkrijk gaat de prijs van een Prime-abonnement met 20 procent omhoog, naar 95 pond per jaar. In Spanje, Italië en Frankrijk verhoogt Amazon de Prime-prijzen tussen de 39 en 43 procent. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn belangrijke markten voor Amazon; ze leveren na de Verenigde Staten de meeste omzet op. 

Snellere levering en meer content

Amazon zegt dat diverse factoren bijdragen aan de keuze om de prijs van zijn Prime-abonnement in Europa voor het eerst in jaren te verhogen. Het bedrijf noemt de stijgende inflatie, hogere operationele kosten, snellere levering aan consumenten en meer content op Prime Video (inbegrepen bij het abonnement) als redenen. Amazon kampt - net als veel andere bedrijven - met hogere kosten voor onder meer personeel en brandstof.

In de Verenigde Staten is het Prime-lidmaatschap begin dit jaar al in prijs verhoogd. 

Ook andere bedrijven werken aan prijsverhogingen van abonnementsdiensten rondom bezorging. Zo maakt Bol.com zijn Select-abonnement twintig procent duurder in Nederland.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie