Nieuw reclamethema Amstel : ‘Gewoon bier voor de gewone mens’

Het thema ‘vriendschap’, jarenlang de rode draad in Amstel-campagnes, staat niet meer op de voorgrond.

Gewoon bier voor gewone mensen
Heineken Nederland

Echte, gewone mensen, (‘geen modellen’) in de reclame, ook Amstel lijkt te zijn bevangen door het authenticiteitsvirus. Woensdag publiceerde Heineken Nederland (merkhouder van Amstel) de nieuwe campagne van het pilsmerk, met als pay-off: ‘Lekker van zichzelf’. In een toelichting op de campagne zegt de brouwer dan ook dat het maar om één ding draait: ‘de smaak van Amstel Bier’ (zie commercial onderaan.)

De rode draad in de positionering en de reclamecampagnes van Amstel was altijd 'vriendschap'. Hoewel de mensen in de commercial met een beetje goede wil wel als vrienden zijn te identificeren, raakt die rode draad met 'Lekker van zichzelf' meer op de achtergrond.

Amstel neemt in de campagne duidelijk afstand van pilsmerken die zich als hip merk presenteren. Amstel: ‘In de commercial vertellen verschillende Amstel drinkers wat Amstel allemaal niet is: dat Amstel bier niet hip, niet stoer, niet cool en al helemaal niet episch is. “Ben je besodemieterd.” Het gaat ze om de smaak van het bier en die is lekker van zichzelf.’

Advertentie

De-marketing?

Heineken Nederland meldt dat het bij Amstel niet (meer?) draait om de marketing, niet draait om een nieuwe verpakking. ‘Zelfs niet om een nieuw logo of een nieuw krat.’ Je zou bijna geloven dat Amstel aan de-marketing doet, maar dat is natuurlijk moeilijk vol te houden op het moment dat er een nieuwe commercial via zowel de social media kanalen van Amstel als op televisie wordt uitgezonden.

‘Geen marketing’ moet dan opgevat worden als ‘niet mooier maken dan het is’, vandaar die echte, gewone mensen in de commercial. David Lette, marketing directeur Amstel, zegt met de net gelanceerde campagne terug te willen gaan naar het hart van Amstel. Lette: ‘Het merk dat gaat over jou en mij en over de gewone mens, en dat iedereen kan zijn wie hij of zij is. Het gaat bij Amstel niet om de buitenkant, het gaat om de binnenkant.’

Niet ingehuurd

De mensen (échte Amstel-drinkers), die dit in de commercial moeten uitdragen, zijn dan ook mensen zoals ze bij elkaar waren tijdens De Vrienden van Amstel LIVE!’ ‘Géén ingehuurde modellen.’

 

CREDITS

Opdrachtgever: HEINEKEN Nederland

Verantwoordelijke bij opdrachtgever: David Lette, Josefien Olij, Steven van Leeuwen, Friederike Offermanss  

 

Bureau: INDIE Amsterdam

Creatie: INDIE Amsterdam

Producer: INDIE Amsterdam

Account: INDIE Amsterdam

 

Productiemaatschappij: Hazazah

Regisseur: Krijn van Noortwijk

D.O.P.: Kevin Kimman

Producer: Margreet Ploegmakers

Editor: Fatih Tura

Geluid: REC sound

Muziek: Nando Eweg

Post productie: Smoke and Mirrors

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Kleintje Pils
Goeie reclame, de rustige vertel stem doet mij heel sterk denken aan de geweldige pesoon wijlen burgermeester van der Laan...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie