FIFA-maker EA gaat voetbalcompetities in Spanje en Engeland sponsoren

Electronics Arts gaat zijn bekende voetbalgame een andere naam geven en bereidt zich voor op een grote marketing- en sponsorstrategie.

Gameontwikkelaar Electronics Arts (EA), bekend van Fifa, gaat Spaanse voetbalcompetities in de LaLiga sponsoren. Ook tekent EA een sponsorcontract voor de Premier League, de Engelse topvoetbalcompetitie. De sponsorcontracten - allebei deze week wereldkundig gemaakt - hangen samen met de naamswijziging van de Fifa-gameserie. 

Omdat ontwikkelaar EA geen nieuwe licentiedeal heeft kunnen sluiten met wereldvoetbalbond Fifa, stapt het na de naam Fifa 23 over op EA Sports FC. Hoewel het spel qua uiterlijk en functies niet radicaal zal veranderen, lijkt EA toch te denken dat het serieuze marketing moet gaan voeren om de naamswijziging op de juiste manier onder de aandacht te brengen. 

Advertentie
advertisement

Grote sponsoring

De samenwerking tussen EA en LaLiga omvat EA Sports FC als titelsponsor. De 'nieuwe' game krijgt vanaf het seizoen 2023-24 volop aandacht als onderdeel van een meerjarige sponsordeal. Zo gaat LaLiga allerlei fysieke marketinguitingen aanpassen en gaat de EA Sports FC-game meer aandacht besteden aan LaLiga. Details over de samenwerking maken de partijen in de komende maanden bekend. 

De deal rondom de Premier League is gesloten met Sky Media en mSix&Partners. EA gaat de voetbalcompetitie drie seizoenen sponsoren, startend met het seizoen 2022-23. EA Sports FC krijgt onder andere aandacht voor en na elke voetbalwedstrijd (128 per seizoen) op de zender Sky Sports. De omroep gaat ook op zijn eigen socialmediakanalen reclame maken voor EA Sports FC.

'Fifa wilde teveel geld'

Hoewel Fifa en EA officieel geen reden gegeven hebben over het stuklopen van de nieuwe licentierechten, schreven gerenommeerde media al in mei dat Fifa teveel geld vroeg. EA zou Fifa op dit moment 125 miljoen dollar per Fifa-game betalen. Er verschijnt één game per jaar. Naar verluidt wilde de Fifa voortaan 250 miljoen dollar per game hebben, wat EA onacceptabel vond. Bovendien wilde de Fifa meer inzetten op virtuele ervaringen als NFT's, iets waar EA geen heil in ziet.

Fifa heeft nog geen andere gameontwikkelaar gevonden die de Fifa-serie wil voortzetten. 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie