Musk: de grootste adverteerder op Twitter geeft bijna niets meer uit

Apple is de grootste adverteerder op Twitter, maar houdt nu de hand grotendeels op de knip. Mogelijke oorzaak is een ruzie met Musk.

Afbeelding: Shutterstock

Apple, de grootste adverteerder op Twitter, is bijna helemaal gestopt met adverteren op het socialmediaplatform. Dat claimt Elon Musk, de kersverse eigenaar van Twitter in - uiteraard - een tweet. 'Haten ze de vrijheid van meningsuiting in Amerika?', voegde Musk toe. 

Apple heeft nog niet gereageerd op de aantijging, al geeft een onafhankelijke partij aan dat de techreus inderdaad fors minder uitgeeft aan Twitter-advertenties. Musk ligt sinds kort met Apple overhoop over de mate van vrijheid van meningsuiting en Apple's commissie op appbetalingen. 

Advertentie
advertisement

Twitter loopt miljoenen mis

Per jaar geeft Apple ruim honderd miljoen euro uit aan Twitter-advertenties, zo blijkt uit interne documenten die zijn ingezien door Bloomberg en The Washington Post. Dit jaar lijkt dat nog meer te worden. Want in het eerste kwartaal besteedde Apple al 48 miljoen dollar aan gesponsorde tweets. Met dat bedrag was Apple goed voor liefst vier procent van Twitters kwartaalomzet. 

Normaliter geeft Apple gemiddeld wekelijks dus vier miljoen dollar uit aan advertenties die Twitter-gebruikers moeten enthousiasmeren voor de nieuwste iPhones en andere producten en diensten.

In de afgelopen weken is dat bedrag al flink omlaag gebracht, stelt de onafhankelijke onderzoeksfirma Parthmatics tegenover Reuters. In de week voordat Musk Twitter officieel kocht, gaf Apple nog 'maar' 220 duizend dollar uit aan Twitter-advertenties. In Musks eerste week als Twitter-eigenaar kocht Apple was dit gedaald tot 131 duizend dollar aan advertenties in.

Eind november is Apple 'praktisch gestopt' met adverteren op Twitter, aldus Musk. 

Ruzie met Apple

Met de opmerking of of Apple de vrijheid van meningsuiting in de Verenigde Staten haat, doelt Musk op Apple's vermeende weerstand tegen het versoepelen van Twitters regels rondom het delen van content. Musk beschuldigt Apple van het tegenhouden van Twitter-appupdates op iOS en het dreigen van het verwijderen van de Twitter-app uit de App Store.

Musk is ook boos over de dertig procent commissie die Apple rekent op betalingen via de Twitter-app op de iPhone. Twitter loopt zo veel inkomsten mis en moet misschien maar zelf een smartphone ontwikkelen, zegt hij. Apple heeft nog niet gereageerd op de vragende tirade van Musk. 

Meer adverteerders gestopt

Overigens is Apple lang niet de enige adverteerder die grotendeels of volledig gestopt is met adverteren op Twitter. Meer merken hebben hun twijfels over de koers en het voortbestaan van Twitter sinds Musk het platform vorige maand overnam. De miljardair ontsloeg het grootste deel van het personeel, zegt minder afhankelijk te willen worden van adverteerders en belooft de vrijheid van meningsuiting op het platform te vergroten. 

General Motors pauzeerde begin november als eerste grote merk de inkoop van advertenties op Twitter. Bovendien adviseren mediabureaus als Omnicom, IPG Mediabrands en GroupM aan hun klanten om hun activiteiten op Twitter nu te stoppen vanwege de risico’s.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie