Premium

Inhaakmarketing uiterst populair

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2021: Ook inhaken door middel van promoties vinden marketeers een goed idee.

Albert Heijn haakt in
Shutterstock

Inhaken met reclame of communicatie is van alle tijden, maar wat de laatste tijd opvalt, is dat inhaakmarketing verder gaat dan 1 april, het EK voetbal en de troonrede. Merken haken in toenemende mate in op maatschappelijke gebeurtenissen en – inkoppertje - bijvoorbeeld op corona. Reden voor de enquêtecommissie om inhaakmarketing dit jaar als speciaal thema op te nemen. En daarbij vallen direct een aantal zaken op. Om te beginnen doet een ruime meerderheid (57 procent) aan inhaken op bepaalde momenten, evenementen of gebeurtenissen in het jaar.

Advertentie
advertisement

Haakt u met uw marketing in op bepaalde momenten, evenementen of gebeurtenissen in het jaar?

Ja                          57%

Nee                        38%

Weet ik niet            5%

 

Vooral feestdagen (57 procent), seizoenen (53 procent) en maatschappelijke thema’s zoals corona, diversiteit of racisme (52 procent) worden genoemd. Marketeers love inhaken!

 

Op welke momenten haakt u met uw marketing in?

Feestdagen                                                                                 57%

Seizoen                                                                                       53%

Maatschappelijk thema (bijv. corona, diversiteit of racisme)            52%

Sportevenementen                                                                      36%

Uit stellingen die de respondenten voorgelegd kregen, blijkt dat een duidelijke meerderheid (62 procent) het een goed idee vindt om in te haken op bepaalde momenten door middel van hun communicatie, denk aan reclame of content op social media.
 

Stelling: inhaken op bepaalde momenten door middel van onze communicatie is een goed idee

Helemaal mee oneens                3%

Mee oneens                               6%

Neutraal                                     29%

Mee eens                                   48%

Helemaal mee eens                    14%

 

Een vergelijkbare meerderheid (57 procent) vindt dat het inhaken door middel van promoties een goed marketingidee is.

Stelling: inhaken op bepaalde momenten door middel van onze promoties is een goed idee

Helemaal mee oneens                3%

Mee oneens                               10%

Neutraal                                     31%

Mee eens                                   45%

Helemaal mee eens                    12%

Over het aanpassen van beeldmerk of logo is een kleinere meerderheid (40 procent) enthousiast. Gezien het grote aantal tegenstanders (28 procent) is over deze vorm van inhaken (denk aan de obligate regenboogvlag in alle logo’s tijdens Pride), het meest discussie.

Stelling: inhaken op bepaalde momenten door aanpassingen in ons beeldmerk of logo is een goed idee

Helemaal mee oneens                8%

Mee oneens                               20%

Neutraal                                     32%

Mee eens                                   33%

Helemaal mee eens                    8%

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Hans de Koning
Inhaakmarketing? Och, och... nog even en niemand weet meer wat marketing echt is. Zullen we ophouden marketing overal achter te plakken om het belangrijk te maken. Het gaat hier om reclame, communicatie of promotie die inhaakt op actualiteit. Noem het gewoon "inhaakcommunicatie" of "inhakers". Dan kunnen we de term "marketing" reserveren voor wanneer het echt om marketing gaat. De 4 P's? 5 mag ook...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie