Premium

Jumbo houdt positionering tegen het licht

De keuze voor het nieuwe bureau Hotel L’Amour is het gevolg van een bredere oriëntatie van Jumbo.

Jumbo gaat zijn positionering tegen het licht houden. Eind april werd bekend dat de retailer, zonder pitch, heeft gekozen voor een nieuw reclamebureau, Hotel L’Amour. Hiermee komt per september een einde aan de tien jaar durende samenwerking met Alfred.

Als reden voor de overstap voert de retailer de veranderende behoefte van consumenten en van consumentengedrag op. ‘Wat jaren geleden belangrijk werd gevonden en waarop keuzes werden gebaseerd, is vandaag de dag niet meer relevant. Jumbo wil altijd actueel blijven en met beide benen in de samenleving staan. Daarom houden we onze positionering tegen het licht en hebben we in het verlengde daarvan ook naar onze partners gekeken.’

 

De review van de positionering betekent niet meteen een einde van de campagne met Frank Lammers en Maike Meijer. ‘De herkenbare Jumbo-familie blijft de basis van onze campagnes. De liefde voor campagnes waarmee Hotel L’Amour de consument in het hart wil raken, sluit goed aan op de wensen van Jumbo.’

Jumbo lijkt daarmee te benadrukken dat Hotel L’Amour vooral voor de reclamecampagne wordt ingeschakeld. De retailer lanceerde vorig jaar het inhouse agency Buro Jumbo waar de creatie van verschillende communicatiemiddelen werd ondergebracht. Grote concurrent Albert Heijn nam eerder een vergelijkbare stap met AH Studio. Niet geheel toevallig zwaaien oud-Ahold-marketeers Frances Franken en Werner van Vessem de scepter bij Jumbo.

 

Lastige markt

Jumbo staat niet alleen in zijn zoektocht naar een scherpe positionering en bijbehorende partners. Ook Lidl maakte bekend op zoek te gaan naar een nieuw bureau. Beide supermarkten zagen in 2022 hun marktaandeel krimpen, in een lastige markt waar de prijzen van producten stijgen en de inflatie ongekend hoog is.

Jumbo had bovendien een tumultueus najaar waarin achtereenvolgens de WK-campagne met de hossende bouwvakkers werd gestaakt na kritiek, Frits van Eerd werd opgepakt op verdenking van fraude en oprichter Karel van Eerd overleed. Met de benoeming van topman Ton van Veen en president-commissaris Colette Cloosterman-Van Eerd lijkt Jumbo ook met de benoeming van een nieuw reclamebureau, een nieuwe start te willen maken. 

Grote stempel

Voor reclamebureau Alfred is het vertrek van Jumbo een tegenslag, maar die kwam niet als donderslag bij heldere hemel. Managing director Eddy Salfischberger van Alfred: ‘We weten dit al een tijdje en vinden het jammer dat Jumbo bij ons weg gaat. We zijn trots en dankbaar voor wat de samenwerking heeft voortgebracht. We zijn een onafhankelijk bureau en we moeten altijd voorbereid zijn op calamiteiten en op kansen die zich voordoen. Dat kunnen oprichters zijn die vertrekken, een covid-crisis en een grote klant die weggaat. Het doel is altijd om iedereen aan boord te houden. Jumbo was een prachtige klant en we hebben mooie dingen gemaakt. Je kunt je ook voorstellen dat zo’n bedrijf een grote stempel drukt op de organisatie. Er ontstaat nu ook weer nieuwe ruimte voor bestaande en voor nieuwe klanten.’

Jumbo zegt over de samenwerking met Alfred: ‘We kijken met een heel goed gevoel terug op een mooie tijd waarin Alfred het gezin uit onze campagnes heeft laten groeien tot meest gewaarde reclamefamilie van Nederland. Deze campagnes hebben een positief effect gehad op het imago van Jumbo. De campagnes hebben daarnaast verschillende erkenningen gekregen, zoals een Effie, SAN Accent en een Gouden Loeki.’

De komende maanden staan volgens Jumbo in het teken van een vloeiende overgang naar Hotel L’Amour.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie