Merk is wat anders dan reputatie

Sommige managers praten over ‘corporate reputatie’ en ‘merk’ alsof dat hetzelfde zou zijn. Niet dus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het verwarren van merk en reputatie kan bedrijven duur komen te staan. Een focus op reputatie ten koste van het merk kan leiden tot een productaanbod dat wegkwijnt op de markt. Maar een focus op het merk ten koste van de reputatie kan net zo gevaarlijk zijn en resulteren in lagere aandelenprijzen, problemen om toptalent aan te trekken en zelfs productboycots.

Eenvoudig gesteld is 'merk' een klantgericht concept, dat focust op wat een product klanten heeft beloofd en wat dat commitment voor klanten betekent. Het draait hier om relevantie en differentiatie. 'Reputatie' is een bedrijfsgericht concept, dat focust op het respect en de geloofwaardigheid die een organisatie geniet onder allerlei groeperingen (waaronder klanten). Bij reputatie gaat het dus om legitimiteit.

Voor succes op lange termijn zijn legitimiteit, relevantie en differentiatie alle drie cruciaal. Daarom is een focus op zowel reputatie als merk van levensbelang.

Bron: MIT Sloan Management Review, winter 2008

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie