Premium

De inspiratie van Hans Erik Tuijt: 'Te vaak zie je dat een merk teveel wil zijn'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Hans Erik Tuijt, sponsorbaas van Heineken.

Hans Erik Tuijt

Deze week was Hans Erik Tuijt, global sponsorbaas van Heineken, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Direct na de F1-race in Zandvoort afgelopen zondag vloog hij door naar Genève om over de toekomst van de UEFA Champions League te praten. Tussen de bedrijven door deelde hij zijn inspiratie.

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. 'Wat ik vooral bijzonder vind, is dat hij het land samenbrengt'

'Na afgelopen F1-weekend kan mijn eerst bijdrage niets of niemand anders zijn dan Max Verstappen. Onder druk zo goed presteren: waanzinnig. Maar dat doen ook andere topsporters ook.

Wat ik vooral bijzonder vind, is dat hij het land samenbrengt. Ik heb veel polarisatie gezien de laatste tijd en afgelopen weekend zag ik dat jong en oud in het oranje als een man/vrouw achter Max stond.

Dit gezegd hebbende kan ik niet anders dan ook de credits geven aan alle betrokkenen van de Dutch GP en F1, die allemaal zijn blijven geloven in een mooie race in Nederland. Het is echt een team effort geweest met als resultaat geweldige promotie voor Nederland. En ja, ook voor Heineken.'

F1 Zandvoort 2021 - National Dutch Anthem by Davina Michelle

Max Verstappen wint in Zandvoort
Max Verstappen wint in Zandvoort

2. 'We weten dat er scherpe discussies nodig zijn om tot een goed resultaat te komen'

'Waar ik veel inspiratie uithaal is teamwork. Ik heb het voorrecht om met veel verschillende teams te mogen werken, zowel binnen als buiten Heineken. Heineken heeft vele mooie partnerships. UEFA Champions League, F1, James Bond, muziekfestivals en natuurlijk ook het Holland Heineken House in samenwerking met NOC*NSF.

Sinds kort hebben we er drie nieuwe partnerships bij: Women’s Champions League, Women’s Euro 2022 in het Verenigd Koninkrijk en de W Series (formuleracing voor vrouwen, red.).

De uitdaging om een campagne te maken die voor alle partijen goed uitpakt, is altijd een spanningsveld. Zowel intern als extern. We weten dat er scherpe discussies nodig zijn om tot een goed resultaat te komen. Alleen met goed teamwerk kom je er. Ik geniet ervan als we met z'n allen (!) over de streep komen met dat gezamenlijke doel: de best mogelijke ervaring hebben willen creëren.'

De cup met de grote oren voor vrouwen
De cup met de grote oren voor vrouwen

3. Grote glimlach op het gezicht

'We nemen onszelf vaak te serieus. Ik begrijp heel goed dat niet alles leuk is en dat er hard gewerkt wordt. Pieken en dalen horen daarbij. Humor ook. Ik heb bewondering voor caberatiers, maar nog meer bewondering voor iemand die van alledaagse dingen de humor weet in te zien.

Ik heb met mijn gezin van 1995 tot 2000 in Brazilie gewoond. Heerlijke mensen. Als je dan vroeg: "Is het af op tijd?" Kwam altijd het antwoord: “Si deus quiser.” Dan riep ik erachteraan: "Nee, als jij het doet." Grote glimlach op het gezicht. Beetje relativeren is goed. Er gebeuren regelmatig zoveel dingen tegelijk dat prioriteiten veranderen. De humor erin houden is dan belangrijk.'

Brazil now is Heineken's largest market

Brazilië is sinds vorig jaar Heinekens grootste markt
Brazilië is sinds vorig jaar Heinekens grootste markt

4. 'Te vaak zie je dat een merk teveel wil zijn'

'Er zijn veel van die mooie kreten: fake it, until you make it. Betekent dat dat we allemaal toneelspelers moeten worden? Natuurlijk is het af en toe nodig. Maar ik werk liever met mensen die echt zijn. Authenticiteit is daarom mijn volgende inspiratie.

Mijn vrouw zegt altijd: er is geen enkele eik die een beuk wil zijn. Wees lekker jezelf. Daar zitten slechte eigenschappen aan en gelukkig ook goede. Ik heb geleerd dat het goed werken is met mensen die zichzelf zijn. We hebben met ons gezin 14 jaar in het buitenland gewoond. Dan kom je jezelf goed tegen en realiseer je dat vrienden maken en de juiste collega’s uitzoeken alleen kan op basis van wie jij bent. Je kan je nergens achter verschuilen. Dat is op momenten kwetsbaar.

Maar het is prettig omgaan met mensen die zichzelf zijn en je weet waar je op kan bouwen. Geldt ook voor merken. Te vaak zie je dat een merk teveel wil zijn.'

Meer dan 300 jaar oude eiken op de Oak Alley Plantation in de VS
Meer dan 300 jaar oude eiken op de Oak Alley Plantation in de VS

5. 'Een biertje drinken na het werk is de beste 360 feedback die er bestaat'

'De boog kan niet altijd gespannen zijn was een gevleugelde uitspraak tijdens mijn studententijd. Het is vrijdag, en ja de vrijdagmiddagborrel is daar. Ik zeg al jaren dat een biertje drinken na het werk de beste 360 feedback is die er bestaat.

Maar ook gedurende de week sporten, om er echt even uit te zijn, is [de boog] ontspannen. Heerlijk om met z'n allen bezig te zijn. Ik zit in een aantal app-groepen om te sporten. Zodra er gevraagd wordt je beschikbaarheid op te geven voor de komende tijd is iedereen er altijd als de kippen bij. Dat zegt genoeg.'

De boog kan niet altijd gespannen zijn... welke boog?
De boog kan niet altijd gespannen zijn... welke boog?

Komende week is 'the very talented' Kevin Rooi, typograaf en junior designer bij Media.Monks, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie