Premium

Miles Momoh: 'Pockies' reclame-uitingen zijn de natte droom van veel marketeers'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Miles Momoh van Hammerfest en RA*W.

Miles Momoh

Deze week was Miles Momoh, cultureel strateeg bij Hammerfest en board member bij We Are RA*W, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Momoh schreef onlangs dit, met als titel: Beste Nederlandse reclame-industrie, ik moet even wat kwijt... naar aanleiding van zijn (verbijsterende) observaties in Cannes.

Over zijn week: 'Mij werd gevraagd om vijf zaken te noemen die mij inspireren. Al vanaf kinds af aan verslind ik alles wat te maken heeft met (pop)cultuur. Van de vaste weekendtripjes naar een museum met mijn moeder tot sessies kijken van 101Barz na school met mijn beste vriend Wouter.

Vanuit mijn dagelijkese werk probeer ik subculturen te doorgronden, in te spelen op wat binnen communities speelt en dit toe te passen op creatieve communicatie. Beginnen vanuit de cultuur en dat dan later doorvertalen naar een strategie. Maar ik heb een duidelijke voorkeur voor het zwaartepunt binnen mijn werk want zoals de schrijver Peter Durcher al terecht zei: “Culture eats strategy for breakfast.” Ooit hoop ik iets fundamenteels terug te kunnen geven aan de subculturen die mij hebben gevormd als mens. Tot die tijd deel ik graag mijn random picks met de wereld.'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. WhatsCulture - de tentoonstelling die we nodig hebben

'Het enige Instagramkanaal dat je naar mijn menig echt moet volgen als je liefhebber bent van (zwarte) cultuur en hiphop. Deze Instagram-pagina, gecureerd door fijnproever Jamal Jama, voelt als een museum waar historie, kunst, muziek, mode en film samen komen. Geen algemene uitleg over een nummer of album maar diep de details in. Wekelijks neemt Jamal je mee de diepte in: van de invloed van het Russische hoofddeksel de Ushanka in hiphopmuziek tot filmreferenties binnen videoclips van Young Thug. Zodra er een groot hiphopalbum wordt gereleased wacht ik in spanning de post van WhatsCulture af. En trouwens niet alleen ik, want Puff Daddy volgt de pagina ook. Enough said denk ik toch.'

Advertentie
advertisement
Sade en haar ushanka
Sade en haar ushanka

2. Pockies - onderbroeken met zakken, en diepgang én het wereldrecord bankhangen

'Van onderbroekenmerk tot hoogwaardige (couch) couture. Een merk met echt een eigen verhaal, niets voelt geforceerd. Waarom met Moët Chandon samenwerken als jouw merk veel beter bij Zaanse mayonaise past? Pockies' reclame-uitingen zijn de natte droom van veel marketeers en waarom zijn ze dan zo goed? Omdat de oprichters marketeers niet in de buurt laten van het creatieve proces. Gewoon vertrouwen op je eigen onderbuikgevoel. Out-of-the-box ideeën realiseren omdat het kan, niet omdat het moet. Een wereldrecord bankhangen vestigen of een jaar gratis mayonaise weggeven, gewoon doen. Het succes van de jongens is niet verrassend, maar een gevolg van een combinatie van lef, consistentie en vooral humor. En als je Marcel van Roosmalen in een onderbroek krijgt (zie hieronder) en wordt genoemd in een nummer van Hef (Hef - Drukken op seconde 36), dan leen je geen cultuur maar dan ben je het.'

3. Made in Nigeria - Het concept is simpel, maar geniaal

'Vorig jaar tijdens de lockdown was ik vaak uren lang verdwaald in een internet rabbit hole. Het algoritme schotelt je natuurlijk voor wat bij jou past. Ik kwam op een random zaterdag middag bij de Ikoduro Bois terecht. Ik ben een filmfan en ben van Nigeriaanse komaf, dus toeval kan het niet zijn. Het concept is simpel maar geniaal. Zes jongens in Nigeria die hun favoriete films en clips naspelen en opnemen met de middelen die voorhanden zijn. De video waarin ze de scène naspeelden uit Black Panther met Chadwick Boseman (Rest In Power) als T’Challa en zijn vader raakte mij, zeker omdat ik weet hoeveel deze film heeft gedaan voor beeldvorming rondom Afrikaanse cultuur in het superhelden-genre. Deze jonge superhelden zijn naar mijn mening klaar voor hun eigen film in Nollywood of Hollywood.'

4. Nardwuar leert interviewers: doe je huiswerk

'In mijn vrije tijd kijk ik graag naar interviews. Zomergasten, Ischa Meijer, Rick Rubin en nog veel meer. De kunst van interviewen en duiken in de wereld van je gast vind ik fantastisch en probeer ik ook in mijn werkende leven mee te nemen. Vaak zie je de kloof tussen de interviewende media en subculturen. We kennen allemaal nog de aai over de bol van Mathijs van Nieuwkerk bij Mocromaniac, ronduit pijnlijk. Hoe begrijp en waardeer je nou echt de ander?

Dit leerde ik toen ik Nardwuar the Human Serviette leerde kennen. De voormalig Canadese muzikant en radiohost stelt, terwijl hij zich kleedt in een uitgesproken excentrieke stijl, zijn gasten het hemd van het lijf. Hij is zo goed voorbereid dat hij feitjes kan oplepelen die de gast niet verwacht. Zo weet hij de bestelling van Kendrick Lamar toen hij 13 was en weet hij hoe de oud-Spaans lerares van Travis Scott heet. Er onstaat een ontwapenend gesprek en vaak ook onverwachtste magie. Nardwuar, iemand die de cultuur begrijpt, doorgrondt en zijn huiswerk doet.'

5. Culinair Nederland in kaart gebracht van de mungboon tot poffertjes

'Het boek ‘All inclusive aan de keukentafel’ van Jonneke de Zeeuw a.k.a. Mooncake kregen wij bij Hammerfest als eindejaarscadeau. Het boek is klein van stuk, maar groots in lessen. Mooncake zoals Jonneke in haar rol als Queen of culinary treasures door het leven gaat, predikt een duidelijke boodschap: ga op zoek naar de echte culinaire schatten van Nederland. Waar we worden doodgegooid met foodtrends als caramel zeezout en zuurdesem weet Mooncake de daadwerkelijke parels met de daarbijbehorende verhalen te vinden. Een Oeigoers restaurant in Amsterdam, de beste Poolse Pierogi in Giesbeek en de Turkse plattelandskeuken in Utrecht.

Nieuwsgierig, respectvol en enthousiast deelt zij deze keukens met de wereld. Wat mij misschien het meeste raakt, is dat ze er geen oordeel over heeft, geen sterren en geen ratings, gewoon het verhaal achter het gerecht en de eigenaren. Haar boek vertelt ook mooi over de ridiculiteit van het duiden van eten; Turkse pizza kan, maar Italiaanse Lahmacun is onzin, hoezo?! Na dit boek heb je niet alleen honger maar ook trek in avontuur. Dit wil je.'

All inclusive aan de keukentafel van Jonneke de Zeeuw a.k.a. Mooncake
All inclusive aan de keukentafel van Jonneke de Zeeuw a.k.a. Mooncake

In de week van 8 augustus is Marnix Tiggeloven, mede-oprichter van Fitzroy, curator van #RPOTDFAW. 'Random Pick' gaat 2 weken met vakantie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie