Team Groente van Knorr moet Nederland inspireren meer groente en minder vlees te eten

Het Unilever-merk wil de wereld veranderen, past receptuur van gerechten aan en richt zich op groente-educatie bij kinderen.

Team Groente van Knorr moet Nederland inspireren meer groente en minder vlees te eten

Unilever-merk Knorr wil een stap zetten in haar missie om mensen te helpen meer groente en minder vlees te eten, voor henzelf én voor de planeet. Dat is de insteek van de nieuw opgezette beweging van het smaakmakers-uit-een-pakje-merk: Team Groente. Het uitgangspunt van de Team Groente-beweging is de overtuiging van Knorr dat de wereld veranderd kan worden door te veranderen wat er op het bord ligt. Zo stelt de aanbieder van 'Wereldgerechten' en maaltijdmixen dat een beetje meer groente op het bord al een wereld van verschil maakt. Om dit te bewerkstelligen zegt Knorr onder andere de receptuur van de gerechten te hebben aangepast. Wat Knorr betreft moet die verandering en overtuiging al beginnen bij kinderen omdat het draait om hun toekomst. En om die van hun planeet. 

De groentebeweging volgt op de door moederbedrijf Unilever gepresenteerde Future Foods ambities. Hierin is het doel uitgesproken om mensen te helpen over te stappen op een meer plantaardig voedingspatroon om zo de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen te verminderen.  

Samenwerkingsverband voor educatie

Het bedrijf meldt partner te zijn van het Voedseleducatie Platform, een samenwerkingsverband tussen de overheid, het bedrijfsleven, de wetenschap (WUR), het onderwijs en maatschappelijke organisaties dat bij moet dragen aan een objectieve educatie over voedsel en voeding bij kinderen. ‘Er is een onafhankelijke Raad van Toezicht en een Toetsingscommissie die waken over het beleid, de onafhankelijkheid en objectiviteit van de inhoud van de materialen van het Voedseleducatie Platform. Op dit moment doen al meer dan 75% van de basisscholen in Nederland mee aan Smaaklessen.’ 

Fieke Franken, teamleider Smaaklessen & EU-Schoolfruit, Wageningen Economic Research wil een objectief programma aanbieden aan alle basisscholen in Nederland: ‘Samen met Knorr en vele andere partners uit de Agri&Food-sector werken we de komende jaren aan het versterken van voedseleducatie.’ 

Team Groente van Knorr moet heel Nederland inspireren meer groente en minder vlees te eten
Team Groente van Knorr moet heel Nederland inspireren meer groente en minder vlees te eten

Groentekalender

Onderdeel van het  voedselonderwijs is de Groentekalender waarvan Knorr aangeeft dat die gecreëerd is met de input van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Knorr: ‘Op deze kalender vind je online iedere maand recepten met de groente van de maand die volop verkrijgbaar is in Nederland. Door met de groente van de maand te koken, maak je een keuze die beter is voor de planeet.’  

Meer groente, minder vlees-recepten 

Misschien wel het belangrijkste speerpunt van Team Groente is de claim van Knorr dat haar recepten zijn aangepast zodat meer groente en minder of zelfs geen vlees toegevoegd worden. ‘Afgelopen jaar zijn alle 35 varianten van de Knorr Wereldgerechten vernieuwd met minimaal 200 gram groente per persoon en maximaal 75 gram vlees per persoon in het "met-lekker-veel-groente-recept". We verkopen ongeveer 25 miljoen verpakkingen per jaar en 30 procent kiest voor het recept met lekker veel groente, dit betekent dat we met 75 miljoen gerechten 2,9 miljoen kilo extra groenten zijn gaan eten.’ Knorr laat weten dat ook de recepturen van de 28 varianten van de Knorr Maaltijdmixen dit jaar aangepast worden zodat meer groente en minder of zelfs geen vlees toegevoegd worden.  

Co-creatie-sessies met basischoolkinderen

Een ander onderdeel waar Team Groente zich, in dit geval samen met het goede doel Missing Chapter Foundation, mee bezighoudt, is het faciliteren van co-creatie-sessies met basischoolkinderen waarbij groenten de ‘hoofdrol’ spelen. Knorr geeft aan dat de daarbij verkregen inzichten in de drijfveren en de gegeven adviezen van kinderen meegenomen worden in de verschillende onderdelen van Knorr’s missie.

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie