Unilever snijdt wereldwijd 1500 managementbanen weg

Bedrijf reorganiseert en neemt afscheid van matrixstructuur ten gunst van een businessunits ingedeeld op categorieen.

123RF

Unilever schrapt wereldwijd ongeveer 1500 managementbanen, vooral in het seniormanagement vallen de klappen. Daar verdwijnt 15 procent van de banen. Ook reoganiseert het concern. Het neemt afscheid van de zogeheten matrixstructuur en gaat het werken met 5 businessunits ingedeeld op categorie.

Zo is er bijvoorbeeld een helder afgebakende ijsjestak en een tak die zich specifiek bezighoudt met schoonheid en welzijn. De Nederlandse Hanneke Faber, nu ng president Foods & Refreshment, is benoemd tot president Nutrition, dat zich richt op scratch cooking (koken met basisproducten) , gezond snacken, functional food, plantaardige vleesvervangers en food solutions.

Volgens topman Alan Jope zal Unilever door de reorganisatie  sneller kunnen handelen als er iets in de markt verandert. Hij benadrukt ook dat verdere groei van het bedrijf topprioriteit blijft en dat de aanpassingen moeten helpen bij het profiteren van de schaalgrootte van Unilever.

Maandag meldde Adformatie op basis van berichtgeving van persbureau Bloomberg dat er mogelijk duizenden banen zouden verdwijnen bij het bedrijf. Zover gaat Unilever nu niet.
Of er ook arbeidsplaatsen verloren gaan in Nederland, is nog niet bekend. Dat zal volgens een woordvoerster komende tijd bekeken worden. Het concern heeft ongeveer 2700 werknemers in Nederland. Wereldwijd zijn dat er circa 150.000.

Topman Jope staat onder steeds grotere druk om de koers van het bedrijf te veranderen, omdat het niet zo hard groeit als concurrenten. De Brit zei vorige week zich meer op gezondheid te willen richten 

Eerder deze maand lag Unilever onder vuur. Er was een mislukte poging om GSK Consumer Healthcare over te nemen, dat merken in het portfolio heeft als Aquafresh, Sensodyne, Advil, Voltaren en Otrivin. Beleggers hadden daar forse kritiek op. Zij vinden dat de aandelenkoers van Unilever achterblijft.

Het overnameplan kwam Unilever op veel kritiek van aandeelhouders te staan. Die vonden dat Unilever zich beter op andere zaken kon richten.

Een top 15-aandeelhouder keerde zich recent tegen de 'buitensporige' duurzaamheidsfocus van Unilever. Hij vindt dat het concern zich moet richten op de kernactiviteit: voedingsmiddelen verkopen.

 Inmiddels is ook bekend geworden dat de Amerikaanse activistische investeerder Nelson Peltz aandelen zou hebben gekocht in Unilever. Wat hij precies wil is niet duidelijk. Maar Peltz staat erom bekend grote ondernemingen flink te willen veranderen. Dat gebeurde eerder bij het bedrijf achter frisdrankmerk Pepsi en het Franse voedingsmiddelenconcern Danone.

Bij Unilever werken wereldwijd bijna 150.000 mensen, waarvan 2.500 in Nederland. Op welke plekken banen zouden verdwijnen, is niet duidelijk.

(Redactie ANP) 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie