VanMoof haalt weer miljoenen op voor internationale uitbreiding

VanMoof verkocht in de eerste vier maanden van 2020 meer fietsen dan in de vorige twee jaar gecombineerd. 

VanMoof heeft opnieuw een flinke investering binnengehaald. Norwest Venture Partners, Felix Capital en Balderton Capital injecteren samen 40 miljoen in het populaire fietsmerk. De financiering brengt het totaal opgehaalde bedrag door VanMoof op 73 miljoen dollar. Die miljoenen helpen het fietsmerk bij zijn internationale uitbreiding: de financiering zal worden gebruikt om aan de toegenomen vraag te voldoen en de levertijden te verkorten.

 

Advertentie
advertisement

VanMoof is het snelst groeiende e-bike merk ter wereld. En de coronapandemie heeft het merk geen windeieren gelegd. Tijdens de lockdowns hebben veel overheden grote investeringen gedaan in de fietsinfrastructuur. De pandemie is een grote aanjager geweest van de plannen om meer stedelijke pendelaars op de fiets te krijgen. 

‘Nu afstand houden de nieuwe realiteit is, zijn het openbaar vervoer en lang in de file staan minder aantrekkelijk dan ooit. Met een e-bike kun je je veel sneller in de stad verplaatsen dan met de auto', zegt oprichter Taco Carlier. 'De overstap op de e-bike is een onvermijdelijke wereldwijde omschakeling die nu al vele jaren gaande is, maar COVID-19 heeft er absoluut turbo vaart achter gezet en heeft ervoor gezorgd dat we nu een kritische massa naderen om steden ten goede te transformeren', aldus mede-oprichter Ties Carlier.

VanMoof verkocht in de eerste vier maanden van 2020 meer fietsen dan in de vorige twee jaar gecombineerd. Een belangrijke katalysator voor VanMoofs groei was de lancering van de nieuwe VanMoof S3 & X3 in april dit jaar. Het succes van de S3 & X3 leverde een verdubbeling van de omzetgroei op ten opzichte van hun voorgangers. 

Toegenomen vraag

De financiering zal volgens het fietsmerk worden gebruikt om aan de toegenomen vraag te voldoen en de levertijden te verkorten. Een aanzienlijk deel van de financiering zal daarnaast worden besteed aan het bouwen van een reeks van service-oplossingen, waardoor topklasse klantondersteuning één van VanMoofs belangrijkste pijlers wordt. 'In de komende zes tot twaalf maanden hebben we elke stap van het klanttraject verbeterd, van productie tot het plannen van controles. Een VanMoof e-bike laten nakijken is straks net zo makkelijk als het online bestellen van een maaltijd', aldus Taco Carlier.

VanMoof werd in 2009 opgezet door de Nederlandse broers Taco en Ties Carlier. Hun fietsen slaan wereldwijd aan en hebben ook al diverse designprijzen gewonnen. De onderneming verkoopt ze onder meer via een eigen webwinkel. Ook heeft het premium-fietsmerk eigen winkels in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Parijs, San Francisco, Seattle, Taipei en Tokio. Nu er succesvolle brand stores zijn, blijft Europa voor VanMoof een belangrijke groeimarkt. In Nederland is VanMoof momenteel open voor een testrit in Groningen, Maastricht en Eindhoven.

Lees ookCommercial VanMoof mag niet op Franse tv
Lees ookVolwassen geworden VanMoof heeft geen reclamebureau meer nodig om wereld op te roepen tot actie
Lees ookMerkManie: Wat is het favoriete merk van... Baba Touré?

Plaats als eerste een reactie

Advertentie