Creatie & Campagnes

Dit zijn de opvallendste commercials tijdens de Super Bowl 2018

Claartje Vogel, redactie | 5 februari 2018, 12:50

Het Nederlandse bedrijf MediaMonks bouwde een speciale app rondom het best bekeken sportevenement ter wereld.

De Super Bowl is één van de best bekeken sportevenementen wereldwijd en daarom besteden merken veel geld om zichzelf tijdens het reclameblok in de schijnwerpers te zetten. Volgens onderzoek van Nielsen keken zondag 103.4 miljoen mensen naar de 52ste finale van het American football-seizoen.

Omzetrecord voor NBC
Dat betekent 7% minder kijkers dan vorig jaar. De kosten van een reclamespotje dalen niet, integendeel. Het Amerikaanse magazine Business Insider meldt dat tv-zender NBC meer dan vijf miljoen dollar rekent voor een spotje van 30 seconden. De tv-zender verwacht dit jaar een recordbedrag van 500 miljoen dollar te verdienen aan reclamespots tijdens het evenement.

Campagne van Nederlandse makelij
De Ally Bank wilde niet zoveel geld betalen voor het reclameblok, maar wel meeliften op het succes van de Super Bowl. Bureau Grey en het Nederlandse productiebedrijf MediaMonks ontwikkelden een speciale campagne: The Ally Big Save. Het is een interactieve, mobiele game waarmee ze consumenten tijdens de reclameblokken van ‘The Big Game’ stimuleren om te sparen.

Sparen in plaats van geld uitgeven
‘We willen de markt verstoren met deze vooruitstrevende campagne tijdens het grootste reclame-evenement van het jaar’, zegt marketingdirecteur Andrea Brimmer van Ally Bank. ‘Terwijl Amerikanen in reclames worden aangemoedigd om flink geld uit te geven, wil Ally consumenten inspireren om te sparen voor iets belangrijks.’

 

 

Ally promoot de app via de eigen online kanalen, sociale media en samenwerkingen met beroemdheden en influencers. In de app kunnen consumenten aangeven wat hun spaardoel is (bijvoorbeeld een huis, bruiloft of studie). De app werkt op basis van augmented reality. Als gebruikers tijdens de reclameblokken van de Super Bowl op hun mobiele telefoon kijken, zien ze geld vallen op hun vloer en meubels. Ze kunnen punten verzamelen door zoveel mogelijk geld in een virtueel spaarvarken te slepen. Wie dat het best doet, maakt kans op een geldprijs.

Ally Bank is niet het enige merk dat inspeelt op de Super Bowl met een smartphone-app in plaats van een dure reclamespot. Automerk Mercedes-Benz geeft een AMG C43 Coupe weg via een smartphonegame die je moet spelen tijdens de finale van het American Football.

Opvallendste commercials
Feit blijft dat merken die adverteren tijdens de finale een miljoenenpubliek bereiken. De trends dit jaar zijn humor en positieve berichten over maatschappelijke activiteiten. Merken spelen op safe. Amerikaans persbureau Associated Press merkt op dat ‘de slapstick humor, seksuele grapjes en patriottische boodschappen die je normaal gesproken ziet tijdens de Super Bowl dit jaar opvallend afwezig zijn’.

Amerikaanse kijkers en de media waren dit jaar het meest positief over de onderstaande vijf commercials.

Tide: elke reclame is een #TideAd
Wasmiddelmerk Tide (onderdeel van Procter & Gamble) neemt alle andere Super Bowl-reclames op de hak met #TideAd. Het idee is dat alle schone kleren die je ziet in reclames gewassen zijn met Tide. In dat opzicht is iedere Super Bowl-reclame dus eigenlijk reclame voor het wasmiddelmerk. De slogan: ‘Als het schoon is, moet het Tide zijn.’

Bureau Saatchi & Saatchi maakte meerdere spotjes. Tijdens een van de eerste reclameblokken zie je een introductiefilmpje, later volgen kortere reclames waarin bekende P&G-merken voorbij komen: Old Spice, Budweiser, Mister Muscle.

Amazon: Alexa is haar stem kwijt
In de reclame voor Amazon Echo is spraakassistent Alexa haar stem kwijt. Gelukkig kunnen allerlei beroemdheden invallen en dat zorgt voor grappige situaties. (bureau: Lucky Generals/eigen team D1)

Amazon nam trouwens maatregelen om te zorgen dat apparaten niet zouden reageren op het woord ‘Alexa’ in de reclame. Dat is verstandig van het merk, want Google en Burger King kregen boze reacties op een reclame van de fastfoodketen die spraakassistent Google Home activeerde.

Doritos versus Mountain Dew: een rapbattle tussen ijs en vuur
Pepsico-merken Mountain Dew Ice en Doritos Blaze organiseren een “playback-rapbattle” tussen acteurs Morgan Freeman en Peter Dinklage (de raps zijn van Missy Elliott en Busta Rhymes). (Bureau: Goodby Silverstein & Partners)

NFL: Dirty Dancing
De National Football League (NFL) had afgelopen jaren succes met de ‘Superbowl Babies’. Dit jaar liet de footballcompetitie zich inspireren door de film ‘Dirty Dancing’. Bekende spelers Eli Manning en Odell Beckham Jr. bereiden zich voor op het nieuwe seizoen met de muziek en choreografie uit de film.

Budweiser laat zien hoe medewerkers mensen in rampgebieden helpen
De werknemers van biermerk Budweiser delen water uit aan slachtoffers van natuurrampen. Dit doen zij sinds 1988 en sindsdien hebben zij 79 miljoen blikjes water bezorgd. In de reclame vertelt het merk over dit programma (bureau: David). Je hoort een prachtige cover van het nummer 'Stand by me' door Skylar Grey (origineel: Ben E. King, 1961).

 

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Super Bowl Superbowl Commercials

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs