Marketing Technology

Percentage adblockers onder jongeren ligt al op 35%

, redactie | 30 september 2015, 15:59

De belangrijkste reden om banners te weren is dat er veel te veel internetreclame is.

Dat blijkt uit de Irritatie Monitor Internetreclame 2015, een onderzoek dat marketingtechnologie aanbieder Relay42 met onderzoeksbureau No Ties heeft laten uitvoeren onder vijfhonderd personen. Zowel de irritatie over internetreclame als het aandeel adblockers liggen in de leeftijdsgroep jongeren (18-24 jaar) een stuk hoger dan het gemiddelde.

Volgens de onderzoekers heeft 64 procent van de jongeren een hekel aan internetreclame, tegen 51 procent als gemiddelde voor de hele bevolking.

De meeste irritatie levert de preroll op (&;Niet kunnen overslaan van advertenties voordat content bekeken kan worden’), gevolgd door banners die content uit het zicht houden (&;Eerst moeten wegklikken van advertenties alvorens content te kunnen bekijken’). Om zich hieraan te onttrekken, nemen jongeren massaal maatregelen: 35 procent gebruikt adblockers, 9 procent accepteert geen cookies en 2 procent navigeert anoniem.

Het onderzoek laat zien dat het adblockgebruik onder jongeren nog een stuk hoger ligt dan gemiddeld. Uit werd al duidelijk dat 26 procent van de internetgebruikers in Nederland inmiddels een adblocker heeft draaien. Ook bleek dat de ergernis over internetreclame veel hoger is dan over reclame in het algemeen.

Belangrijkste reden om internetreclame te negeren is dat er te veel van is (dit zegt 40 procent) en dat de reclames niet relevant zijn (20 procent). Van deze groep geeft 44 procent aan nooit op online advertenties te klikken.

Deze uitkomsten, samen met de te verwachten groei van adblockers op mobiele toestellen, vormen volgens Tomas Salfischberger, oprichter en ceo van Relay42, een wake-up call voor de adverteerder.

Salfischberger: ‘Online advertising moet gedoseerd, met relevante content, met de juiste timing en op de juiste plek worden toegepast. Een e-mail met een goed aanbod voor telefoonaccessoires is, als je net een telefoon hebt gekocht, in veel gevallen welkom. Een filmpje over een nieuwe auto dat je eerst uit moet kijken voordat je een Youtube filmpje kunt kijken - terwijl je niet eens een rijbewijs hebt - niet’.

Het is hier te vinden.  

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Alexanderen

(7 februari 2016, 12:59)
Ik ben benieuwd wanneer de advertentiemarkt er eens op reageert. Jammer dat dat niet vermeld is.

Gerelateerde items Adblockers relay42

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs