Overslaan en naar de inhoud gaan

Misinformatie tegengaan als communicatieprofessional

Misinformatie pak je niet aan met feiten alleen. Ontdek hoe vertrouwen, taal en toon het verschil maken.
Partner
Motivaction

We zijn een onafhankelijk marktonderzoeksbureau met creatieve denkers. In samenspraak met opdrachtgevers gaan onze experts op zoek naar de beste oplossing voor jouw vraagstuk. Zo helpen wij groei en impact te realiseren bij onze klanten.

Vergrootglas ligt op een opengeslagen krant, waarbij tekst wordt uitvergroot.

Waarom vertrouwen winnen belangrijker is dan gelijk krijgen 

De opmars van misinformatie lijkt niet te stuiten. Of het nu gaat om gezondheid, politiek of klimaat; verkeerde informatie verspreidt zich sneller dan ooit. En dat vormt een uitdaging voor communicatieprofessionals die werken aan vertrouwen, gedragsverandering of maatschappelijke impact. 

Want hoe reageer je op foutieve claims of hardnekkige overtuigingen, zonder je doelgroep af te stoten? 

Misinformatie is geen kennisprobleem 

Wat mensen geloven, is zelden puur gebaseerd op feiten – het moet vooral kloppen met hun gevoel of overtuiging. Feiten alleen zijn vaak niet genoeg. Wie eenmaal iets gelooft, is geneigd om nieuwe informatie vooral te filteren op herkenning en bevestiging. Daarom is misinformatie niet zozeer een gebrek aan feitenkennis, maar een uiting van waarden, vertrouwen en context. 

Drie inzichten voor betere communicatie 

  1. Kennis delen is niet genoeg, vertrouwen is cruciaal 
    Een correctie komt pas aan als mensen jou als afzender vertrouwen. Wees dus transparant, toon empathie en erken zorgen, voordat je met feiten komt. 
  2. Benoem het juiste, niet alleen wat fout is 
    Door een mythe te herhalen (“het klopt níét dat...”) maak je die onbedoeld bekender. Focus liever op het gewenste verhaal: helder, herhaalbaar en emotioneel aansprekend. 
  3. Werk samen met herkenbare boodschappers 
    Mensen luisteren eerder naar personen of kanalen die zij als betrouwbaar ervaren. Zet daarom peers, ervaringsdeskundigen of bekende gezichten in. Afgestemd op de leefwereld van je doelgroep. 

Wat je wel kunt doen 

Als communicatieprofessional kun je misinformatie misschien niet volledig voorkomen. Maar je kunt wel zorgen voor een stevig tegenverhaal dat klopt, blijft hangen én gedragen wordt. Daarbij helpt het om: 

  • Taal en tone of voice aan te passen op je doelgroep 
  • Communicatiekanalen te kiezen die aansluiten bij hun mediagedrag 
  • Waarden en zorgen serieus te nemen als vertrekpunt 

Meer weten? 

Lees het volledige artikel met praktische adviezen om misinformatie tegen te gaan op motivaction.nl 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Motivaction

We zijn een onafhankelijk marktonderzoeksbureau met creatieve denkers. In samenspraak met opdrachtgevers gaan onze experts op zoek naar de beste oplossing voor jouw vraagstuk. Zo helpen wij groei en impact te realiseren bij onze klanten.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in