Overslaan en naar de inhoud gaan

Van praatje naar praktijk: AI agents bouwen met de NIMA Regio West Community

AI draait niet alleen om data, maar vooral om context, timing en de juiste vragen stellen.
Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

AI
Kijkje in de keuken van Salesforce

Donderdag 4 september kwamen we met de Nima Community Regio West samen bij Salesforce voor een inspirerende NIMA-sessie over hoe AI tooling ons werk kan veranderen.

Esther Nieuwenhuizen van Salesforce gaf een energieke presentatie waarin de inzet van AI vanuit verschillende invalshoeken werd belicht. De kernboodschap: er zijn veel processen in bedrijven die veel tijd kosten. Door AI agents voor die processen te ontwikkelen, kun je relatief eenvoudig veel impact maken. Daarbij kun je gebruik maken van alles wat binnen je organisatie beschikbaar is.

Toen begon het echte werk. Aan de slag met de basis voor een agent. En nee, niet achter een laptop maar met behulp van een handig canvas. Met vragen als “waarom” en “wat als” gingen we met elkaar in gesprek over taken waar de intelligente technologie van AI mét ons kan samenwerken. Belangrijke inzichten kwamen voorbij: leren, aanpassen en doen, en altijd zoeken naar relevantie, verbinding en resultaat. Per groepje werd één idee voor een agent verder uitgewerkt.

De uitkomsten? Een aantal mooie en ook bruikbare ideeën om agents te bouwen:

Een timesaver ter voorbereiding op een sales gesprek die je helpt met de voorbereiding en vragen stelt die de klant ook zou kunnen stellen.Een agent die bepaalt of een prospect voor het aanvragen van een nieuw energiecontract direct doorgezet kan worden als klant of dat er nog zaken opgepakt moeten worden.Klachten laten afhandelen door een agent die zelf leert en de verbeteringen doorgeeft aan de afdelingen waar de klacht betrekking op heeft.Een marketing agent die marketing qualified leads (MQL) kan vertalen naar sales qualified leads (SQL).

Wat blijkt: het draait niet alleen om data, maar juist om context, timing en de juiste vragen stellen. Ook klachtbehandeling kwam aan bod met agents als krachtig middel om verwachtingen te overtreffen en zelfs van klachten ambassadeurs te maken.

Tijdens de workshop en de gezellige borrel daarna werd er veel gesproken over de rol van AI in marketing en sales. Denk aan agents die simpele, tijdrovende taken uit handen nemen, zodat er ruimte ontstaat voor creativiteit en échte gesprekken. Van lead analyse tot het voorspellen van klantbehoeften: AI blijkt in de breedte een waardevolle partner in het bouwen van duurzame relaties.

De rode draad van de bijeenkomst? Kritische vragen stellen, uit je klassieke denkpatroon stappen, leren van elkaar en het slim inzetten van technologie om relevanter en effectiever te worden op allerlei vlakken.

Het was een middag vol inspiratie, energie en kennisdeling binnen het NIMA-netwerk van de Community Regio West.

Zien we jou bij een van onze volgende sessies? Schrijf je snel in via https://www.nima.nl/events/

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
NIMA

Het Nederlands Instituut voor Marketing is de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in