Overslaan en naar de inhoud gaan

'Inclusie is geen kwestie van cijfers'

Tweede editie van het Brands, Pride & Advertising-rapport, onthult hoe Nederlanders écht denken over LGBTQ+ inclusie.
Partner
Publicis Groupe

THE POWER OF ONE. Publicis Groupe bundelt de kracht van al haar expertises om levensechte ideeën te creëren. We zijn 7 disciplines onder één dak. Data, technologie, media, digitaal, creatie, pr en productie.Dé plek voor krachtige partnerships. Door de naadloze synchronisatie van onze disciplines, zijn wij in staat om persoonlijke klantervaringen op schaal te ontwikkelen. Creativiteit maakt hierbij het onderscheid. VIVA LA DIFFERENCE

Lees meer

 

Lees minder
Brands, Pride & Advertising-rapport

In 2025 trok 72% van de merken wereldwijd hun Pride-campagnes terug vanwege politieke risico’s en backlash. Ook in Nederland zien we die terughoudendheid. Maar stilte is geen neutrale keuze. En is die keuze eigenlijk wel terecht? Met keiharde data en scherpe inzichten onderzoekt Publicis of die terugtrekkende beweging van merken gestoeld is op feitelijke consumentenzorg, of puur op angst.

Het resultaat? De meerderheid wil inclusieve merken

79% van de Nederlanders vindt het belangrijk of tonen neutraliteit over dat merken inclusiviteit tonen in hun campagnes, en 38% ziet dat als een manier om acceptatie van de LGBTQ+ gemeenschap in Nederland te vergroten. Ook geeft 42% aan dat merkondersteuning juist nu belangrijker is geworden door toenemende polarisatie.

Onder LGBTQ+ respondenten liggen deze percentages nog hoger: 91% waardeert of staat neutraal tegenover inclusieve reclame, en 67% gelooft dat dit bijdraagt aan acceptatie. Toch blijft er wantrouwen bestaan: 62% denkt dat merken vooral uit commerciële motieven Pride omarmen.

Generatie Z: Divers, maar verdeeld

Uit het onderzoek blijkt dat jongere generaties zich vaker identificeren als LGBTQ+ (24% van 16–24-jarigen, versus 6% bij 65+), maar óók dat deze groep intern gepolariseerd is: 16–24-jarigen tonen naast hoge identificatie ook het hoogste percentage negatieve sentimenten richting queer representatie (21%). Dit vraagt om meer diepgang en nuance rondom individuele ervaringen, emoties en gevoelens van verbondenheid.

Dit onderzoek is bedoeld om CMO’s en marketingleiders te voorzien van de inzichten en de inspiratie om te leiden met moed, consistentie en authenticiteit

Derek Muller, Sustainability & Social Inpact Lead

Navigeren door spanningsvelden

Het rapport benoemt vijf spanningen die marketeers niet kunnen negeren:

  • Gen Z-polarisatie: hoge LGBTQ+ identificatie, maar ook weerstand binnen de eigen groep
  • Genderkloof: vrouwen zijn significant positiever dan mannen
  • TQ+ is minder begrepen dan LGB: onbekend maakt onbemind
  • De Nederlandse ‘doe maar normaal’-mentaliteit: flamboyante zichtbaarheid stuit op weerstand
  • Rainbow washing: steun moet oprecht en duurzaam zijn

Drie routes voor merken

Publicis Groupe NL identificeert drie mogelijke posities voor merken:

  • De stille toeschouwer: veilig, maar risicovol door het gebrek aan stellingname
  • De stabiele supporter: duurzaam, congruent en waardevol
  • De trotse bondgenoot: zichtbaar, uitgesproken en community-gedreven

Welke rol een merk ook kiest: het moet kloppen bij de kern van de organisatie, gesteund zijn door intern beleid en gevoed worden door input van de gemeenschap zelf.

Inzichten van de onderzoekers: naar authentieke ondersteuning van de LGBTQ+ gemeenschap

Veel merken willen de LHBTQ+-gemeenschap ondersteunen, maar zonder de juiste inzichten kunnen goede bedoelingen ontaarden in eenmalige gebaren of wat wordt gezien als pinkwashing. Het onderzoek Brands, Pride & Advertising is er om merken te helpen die valkuil te vermijden. Het biedt bewijs en kennis om authentieke, constructieve steun te ontwikkelen die echt resoneert.

Inclusie is geen kwestie van cijfers. Als marketeers en als samenleving hebben we de verantwoordelijkheid om iedereen te omarmen, ongeacht de grootte van de groep. Nu in het tweede jaar, volgt ons onderzoek met MSi hoe de LHBTQ+-gemeenschap merkondersteuning ervaart en hoe percepties generaties doorkruisen verschuiven. Het onthult nuances, zoals het feit dat een groot deel van het Nederlandse publiek neutraal is, en sommigen de gemeenschap als “luid” ervaren, die merken helpen communicatie te creëren die op verschillende manieren werkt. Activisme kan verandering teweegbrengen; meer subtiele, consistente merken kunnen ervoor zorgen dat die verandering blijvend is. Alle vormen van vooruitgang door reclame zijn daarom welkom. Wij begeleiden merken naar hun plek in dat spectrum.

Betekenisvolle connectie

Bij Publicis helpen we merken om de culturele en consumentensignalen te lezen die ertoe doen, en die om te zetten in betekenisvolle, blijvende connecties. De kans om authentiek in contact te treden met diverse doelgroepen is nog nooit zo groot geweest, maar het vereist bewijs en consistentie. Dit onderzoek is een van de tools om het goed te doen.", Sjors Dekker, Head of Publicis Insights

WorldPride Amsterdam 2026

Met de WorldPride Amsterdam 2026 aan de horizon, is dit het perfecte moment om na te denken over hoe jouw merk kan bijdragen aan de viering en promotie van diversiteit en inclusie. Er zijn legio mogelijkheden om campagnes, activaties en initiatieven op te zetten die deze unieke gelegenheid ondersteunen en de boodschap van gelijkheid en acceptatie versterken.

Voor meer informatie over het Brands Pride Survey Report en hoe jouw merk een rol kan spelen in inclusieve marketing, bezoek de pagina [prideisnotjustanad.com] of neem contact op met derek.muller@publicisgroupe.com.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Publicis Groupe

THE POWER OF ONE. Publicis Groupe bundelt de kracht van al haar expertises om levensechte ideeën te creëren. We zijn 7 disciplines onder één dak. Data, technologie, media, digitaal, creatie, pr en productie.Dé plek voor krachtige partnerships. Door de naadloze synchronisatie van onze disciplines, zijn wij in staat om persoonlijke klantervaringen op schaal te ontwikkelen. Creativiteit maakt hierbij het onderscheid. VIVA LA DIFFERENCE

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in