Interview: Wouter Glaser begint Glasnost

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wouter Glaser is weg bij TomTom. Onder de naam is hij een bureau begonnen voor social story telling. Vier vragen over het hoe en waarom.

Bij Tomtom was Glaser werkzaam als pr-manager Benelux en Zuid-Afrika. Daarvoor was hij pr-manager bij Hyves en client manager bij TBWA/Busted. Glasnost gaat aan de slag voor zes klanten waaronder Symantec, Hyves, Smart.PR, Mendo en Oxyme. Het bureau is ondergebracht bij Rockstart, een hub van startups.

Al met al zat je nog geen jaar bij TomTom. Wat is de reden van je vertrek?
'Een jaar TomTom lijkt kort, maar ik heb enorm veel geleerd, zowel van de voor mij nieuwe Belgische en Zuid-Afrikaanse medialandschappen als het reilen en zeilen van een corporate organisatie. Het idee was om nog een paar jaar bij TomTom te blijven, maar ik werd door verschillende klanten benaderd of ik niet een leuke klus wilde doen. Daarom besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en iets nieuws te beginnen.'

Wat ga je precies doen?
'De reden dat ik Glasnost begin is dat we een trend zien: er is een nieuw type consument die op een open en transparante manier moet worden benaderd. Tegelijk zijn bedrijven hard op zoek naar content en verhaallijnen. Wat moet ik op sociale media zetten? Welke boodschappen moet ik voor PR gebruiken? Door middel van het ontsluiten van verhalen, branded stories, kunnen we deze vertellen via alle middelen die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben. Branded stories zijn verhalen over een bedrijf gericht op beïnvloeders, dat kunnen journalisten of bloggers zijn, maar ook consumenten en twitteraars.'

Wie zijn de opdrachtgevers?
'De meeste merken of bedrijven die bij mij aankloppen hebben een probleem. Ze krijgen hun boodschap niet op de juiste wijze verteld tegenover hun groep; de beïnvloeders die uiteindelijk de massa beïnvloeden. Die beïnvloeders zijn niet geïnteresseerd in het feit dat merk X versie 1.10 uitbrengt van een nieuwe software, maar wil weten wat dat bedrijf voor trends ziet en hoe versie 1.10 daar op kan inspelen. Ze willen in een infographic zien hoe deze trend zich ontwikkeld. Eigenlijk schrijf je het verhaal zo op dat een journalist het direct in de krant zou kunnen zetten. Dit in tegenstelling tot veel communicatie van bedrijven die volledig bestaat uit marketingbegrippen. Daarnaast liggen er ook in veel bedrijven prachtige verhalen verscholen die hele mooie grote en interessante verhalen kunnen zijn voor social media, corporate weblogs, consumenten en journalisten.'

Hoe ambitieus is Glasnost?
'Mijn doel is om Glasnost uit te bouwen tot een serieus bureau dat branded stories voor internationale én ook duurzame en non-profit klanten vertelt.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie