Unilever-ijsreclame van influencer met 170 miljoen volgers vindt hilarisch einde

Viennetta-ijsje in de vorm van tank schiet Chinese censuur in verkeerde keelgat.

Foto Twitter

Door Peter Olsthoorn

Hij heet Li Jiaqi met als bijnaam Lipstick King vanwege zijn cosmeticaverkopen. Hij heeft het ongelooflijke aantal van 170 miljoen volgers op voornamelijk Weibo en videozusje Taobao, en pleegt marketing voor 1.600 merken die via zijn liveshows voor miljarden euro’s hebben omgezet.

Tot de klanten behoort ook Unilever, met onder meer ijs van Britse dochter Wall’s. We kennen allemaal Viennetta, en dezelfde merknaam hanteert Unilever in China, zowel voor de bekende ijstaart als voor een ijsje.

Vrijdagavond rond 21:00 uur dacht Li Jiaqi er onbekommerd reclame voor te maken, met het ijsje versierd als een tank.
Maar hij rekende buiten de censor. Immers, weinig objecten liggen zo gevoelig voor die censor als de tank die doet denken aan de opstand op het Tiananmenplein in 1989 met de heroïsche student die zich voor de tank opstelde.

'Technische storing'

Dat protest vond plaats op 4 juni, en de uitzending van Li Jiaqi was op 3 juni. De censor let extra op protesten rond deze datum, en enkele actievoerders die eerder al aan de tank herinnerden moesten dit met zware straffen bekopen. Zo gingen producenten van een likeurmerk dat de tank als logo voerde voor jaren de cel in.

Li Jiaqi schreef dat het stoppen van zijn show het gevolg was van een technische storing. Twee uur later maande hij zijn volgers dat ze rustig moesten gaan slapen. De dagen erna keerde hij nog niet terug op de buis, terwijl alle reacties en vragen met zijn naam erin van Weibo zijn verwijderd.

Li Jiaqi is na 1989 geboren – wordt vandaag, 7 juni, 30 jaar - en kent waarschijnlijk noch de gebeurtenis noch de gevoeligheden ervan, want daarover leer je niets op school in China. Een geestig commentaar van een volger stelde dat je in China kennelijk wordt gestraft als het regime erin slaagt om je onwetend te houden.

Unilever wil 'gelijkheid voor iedereen'

Volgens Wall Street Journal wilde Weibo noch Unilever China en diens bureau Meione (Shanghai) Network Technology antwoord geven op gestelde vragen. Unilever in Rotterdam kon gisteren (Pinkstermaandag) niet op onze vragen ingaan.

In de verklaring van Unilever voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn ook mensenrechten opgenomen, onder de kop ‘Bijdragen aan een rechtvaardigere wereld met gelijkheid voor iedereen’. In de Strategie en Doelen ligt de nadruk op diversiteit en inclusie en op arbeidsomstandigheden inclusief eerlijke beloning.

Vrijheid van meningsuiting aangaande marketing maakt er geen onderdeel van uit, en ontbreekt ook in het jaarverslag mensenrechten 2021. Met politiek houdt Unilever zich voor de bühne niet bezig. Soms komt er iets naar buiten over een lobby bij een premier tegen belastingheffing, al verdwijnen sms’jes als sneeuw voor zon.

Met de Russische oorlog tegen Oekraïne kwam Unilever schoorvoetend met een pittige verklaring, een oefening voor het geval China een aanval op Taiwan onderneemt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie